Västra delen. Betr äldre förhållanden, se inledningsvis under Översiktlig företags- och byggnadshistorik.
Av den nuvarande tomten, som består av huvuddelarna av tre äldre tomter längs gatan i norr, motsvarande den västra delen en under 1880- och 1890-talen separat tomt, som ägdes inom familjen Gauffin. Här fanns ett par byggnader åtminstone sedan 1870-talet, varefter senare ytterligare några tillkom; den sydligaste på tomten betecknas vid mitten av 1890-talet spritreningsverk. År 1897 förvärvades tomten av Ljunggrens verkstadsaktiebolag.
År 1899 uppfördes på denna tomt och på granntomten i öster en tvåvåningsbyggnad i tegel med ett envåningsparti vid södra sidan. Här inrymdes järnvägsvagnsfabrik och lokomotivreparationsverkstad; byggnaden utgjorde förlängning mot väster av redan befintliga byggnadsdelar av samma beskaffenhet och med samma användning. På tomten fanns vid mitten av 1910-talet också en magasinsbyggnad i tegel med ett mittparti i två våningar, uppfört omkring 1860 (tydligen ovan nämnda spritreningsverk), och envåningstillbyggnader från 1890-talet. Öster därom fanns ett öppet skjul.
Efter verkstadsbolagets konkurs 1925 köptes hela området med de båda tomterna året därpå av stadsarkitekten Per Lennart Håkanson. År 1927 förändrades de befintliga byggnaderna på den här aktuella tomten. Den tidigare fabriks- och verkstadsbyggnaden i norr kom att inrymma lokaler för affärsrörelse och envåningspartiet vid dess södra sida omändrades till bilgarage. I tvåvåningsbyggnaden i sydväst redovisas nu rum för affärsrörelse och lägenheter och vid dess norra sida såsom nybyggt ett bilgarage i tegel.
År 1937 blev köpmannen Gunnar Thuvesson ny ägare. Året därpå uppges huset vid gatan i norr innehålla bilverkstad. I det lägre partiet intill fanns bl.a. motorverkstad. År 1942 utvidgades Gunnar Thuvessons tomtinnehav mot söder och efter bygglov samma år bebyggdes gårdsplanen mellan byggnaderna i norr och söder; bilverkstaden utvidgades. På den återstående gårdsplanen i öster låg en tvätthall. Det framgår tre år senare att det var en Volvo-firma, som fanns här. Vid slutet av 1940-talet gavs bygglov för ändring av kontors- och personalutrymmen i huset i sydväst.
Gärda Lundh blev så ägare 1950. Vid slutet av årtiondet framgår att Kristianstads Automobil AB hade sin verksamhet i bl.a. byggnaderna på tomten ifråga.
Vid början av 1970-talet fanns färgbutik inrymd i norra delen av gatuhuset i norr, sedan åtminstone 1977 Bosses Färg.
Handelsbolaget Bosses Färg blev så ägare 1983 av hela den nuvarande tomten och fem år senare gavs rivningslov för verkstads- och lagerbyggnaderna i söder på den här ifrågavarande tomtdelen. År 1989 gavs bygglov för ombyggnad av tvåvåningshuset vid gatan i norr liksom f.ö. av tvåvåningsbyggnadsdelarna öster därom. På den aktuella tomtdelen ombyggdes ovanvåningen till lägenheter liksom vindsvåningen; i bottenvåningen inrymdes butiker.
Den nuvarande större fastighet, i vilken den här ifrågavarande delen ingår, hade ännu 2001 samma ägare.
Mellersta delen. Av den nuvarande tomten nr 6, som består av huvuddelarna av tre äldre tomter längs gatan i norr, utgjorde den mellersta en tomt, som bildades 1927 efter att verkstadsbolaget 1925 gått i konkurs och dess båda tomter året därpå sålts till stadsarkitekten Per Lennart Håkanson. Denne sålde 1927 den här aktuella tomten till smedmästaren, senare fabrikören G. A. Berglund. En 1899 vid gatan i norr uppförd byggnadsdel i tegel i två våningar med ett envåningsparti vid gårdssidan, som inrymt järnvägsvagnsfabrik och lokomotivverkstad, byggdes omgående om till smidesverkstad och bilverkstad samt inkörsport i väster i bottenvåningen och lägenheter i ovanvåningen. Längst i söder på tomten uppfördes ett envåningshus i dels tegel, dels trä, med förvaringsutrymmen.
År 1938 köptes fastigheten av entreprenörerna Nils Anton Rosberg och Sven Gunnar Olander. Två år senare fick de bygglov för en envånings ekonomibyggnad vid tomtens sydvästra hörn med förråd i markplanet och luftskyddsrum i källaren. Ytterligare två år senare utökades tomten f.ö. genom köp mot söder och sydöst. Åtminstone vid slutet av 1940-talet förekommer firmanamnet Rosberg & Co Verkstäder, inom branschen rörlednings- och smidesarbeten.
Den utökade tomten lades 1950 samman med granntomten i öster (som N. A. Rosberg och S. G. Olander förvärvat 1945) och denna nya tomt köptes sedan 1957 av Aktiebolaget Rosberg & Co. År 1950 fanns verkstad, smedja och kontor i bottenvåningen i gatuhuset på här ifrågavarande del, verkstad och personalutrymmen söder därom. – Vid slutet av årtiondet fanns bl.a. här Kristianstads Automobil AB.
År 1983 blev Handelsbolaget Bosses Färg ägare av den nuvarande tomten nr 6 och var så ännu 2001. År 1988 erhölls rivningslov för äldre lagerbyggnad på den ifrågavarande tomten och samma år erhöll Bosses Färg lov för ombyggnad av lagerlokaler till butik. Året därpå gavs bygglov för ombyggnad av bebyggelsen på hela den nuvarande tomten; på den här ifrågavarande tomtdelen inreddes gatuhusets vindsvåning till lägenheter.
Östra delen. Av den nuvarande tomten nr 6, som består av huvuddelarna av tre äldre tomter vid gatan i norr, utgjorde den östra en tomt, som bildades 1927 efter att verkstadsbolaget 1925 gått i konkurs och dess båda tomter året därpå köpts av stadsarkitekten Per Lennart Håkanson.
Den här ifrågavarande tomten såldes 1927 av stadsarkitekten Håkanson till byggmästaren Einar Nyström. Tomten var då bebyggd med ett 1891 uppfört tvåvåningshus i tegel vid gatan, med en vid södra sidan anslutande envåningsbyggnad, vilken tidigare innehållit vagnfabriks- och lokomotivverkstadslokaler. Ombyggnad företogs 1927-28 till kontors- och lagerrum samt inkörsport i öster i bottenvåningen och lägenheter i ovanvåningen.
År 1928 fick fastigheten ny ägare, fröken Ruth Tiberg såsom innehavare av firman Klein & Co. Året därpå uppfördes vid västra delen av envåningspartiet i en våning och i tegel ett magasin för järnvaror. Fyra år senare blev advokaten Karl Melander ägare och 1937 lät han uppföra ett garage längst i sydväst på tomten.
Sistnämnda år blev disponenten Hilding Tinder ny ägare. Han lät två år senare riva garaget och bygga ut magasinsbyggnaden mot söder. Här inrymdes sedan verkstad och garage.
År 1945 köptes fastigheten av entreprenörerna Nils Anton Rosberg och Sven Gunnar Olander, ägare av grannfastigheten i väster. De båda tomterna lades fem år senare samman till en tomt. Vid denna tid omnämns firman AB Rosberg & Co Verkstäder. År 1950 fanns i byggnaden på den här ifrågavarande tomtdelen kontors- och lagerutrymmen, verkstad och innergård söder därom. Åtminstone vid slutet av 1950-talet fanns Kristianstads Automobil AB i byggnaderna.
År 1983 blev Handelsbolaget Bosses Färg ägare av den nuvarande tomten nr 6 och var det ännu 2001. Vid något tillfälle revs gårdsbyggnaderna. År 1989 gavs bygglov för ombyggnad av de vid gatan belägna byggnadsdelarna, på den här aktuella tomtdelen till butiker i bottenvåningen och lägenheter i vindsvåningen.