Vatten och avlopp

Dricksvatten är vårt viktigaste livsmedel. Det blir sedan avloppsvatten som ska renas innan det släpps till naturen igen. Många har kommunalt vatten- och avlopp och vissa har eget vatten och avlopp.

Nytt 2025: Månadsfakturering

Från och med årsskiftet kommer fakturorna för kommunalt vatten och avlopp att skickas ut varje månad. I dagsläget sker faktureringen kvartalsvis, varannan månad eller månadsvis, men vid årsskiftet förändras det så att samtliga abonnenter får månadsfaktura.

Övergången innebär olika upplägg för olika abonnenter, beroende på var man bor, vilken fakturaperiod man har i dag, vilken typ av fastighet abonnemanget avser och om man har fjärravläsning av sin vattenmätare. Senast den 1 februari kommer alla abonnenter att ha fått sin första månadsfaktura.

Kommunen bygger ut kommunalt vatten och avlopp, både i framtida bostadsområden och i befintlig bebyggelse.

Egen avloppsförsörjning

Om du ska anlägga eller ändra en enskild avloppshantering bör du läsa detta. Via länken nedan så får du information om kraven för enskilda avlopp och hur du ansöker om tillstånd.

Lämna vattenavläsning och se förbrukning

Här kan du som är lämna mätarställning, se din vattenförbrukning och ladda ned ägarskiftesblankett. Använd länkarna nedan för att komma till rätt e-tjänst.

Mer information

Vanliga frågor

Jag ska skriva över mitt VA-abonnemang på en annan. Hur gör jag?

Du kan göra på två sätt:

  • Logga in på e-tjänsten och ladda ned blanketten "Ägarskifte" som du fyller i och mejlar, alternativt postar till:

Kristianstads kommun
Att: VA-avdelningen
291 80
Kristianstad

  • Du kan även ringa på telefon 044-13 66 00 (måndag - fredag: kl.10 - 12) och få hjälp med ägarskiftet.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?