Motivering: Lingenässkolan är ett av kommunens mest ambitiösa skolprojekt i modern tid. Här har man skapat en harmonisk men också färgsprakande och varierad arkitektur samt en utemiljö av mycket hög klass. Kristianstads kommun tillämpar den så kallade enprocentsregeln. Det innebär att vid all ny-, om- eller tillbyggnad av offentliga byggnader och miljöer där kommunen står som byggherre, ska 1 % av den beräknade kostnadskalkylen avsättas för konstnärlig gestaltning. För Lingenässkolan blev det två verk – ett utomhus och ett inomhus. Skolans personal uttryckte tidigt önskemål om en större gestaltning vid skolans entré, något som välkomnar alla till skolan. Resultatet blev skulpturen TRANSFORMER av Jan Christensen och Marius Dahl, konstnärer verksamma i Norge. Transformer är utförd i armerad betong och cortenstål och formen är abstrakt och arkitektonisk. Den mäter 17 x 15 x 8,5 meter! Transformer anspelar på - och förstärker - skolans egen arkitektur, och gör så att torgytan framför skolan tycks få en mindre i skala genom att skulpturen är stor.
Verket inomhus heter DET VAR EN GÅNG ETT TRÄD och består av två delar. Konstnären Anneè Olofsson är född i Hässleholm och bor i Stockholm. Anneè tog sin utgångspunkt i den lind som stod på ängen där skolan skulle byggas. Trädet behövde fällas i samband med bygget. Nu finns linden stilfullt återgiven i ett storformatsfotografi på 3,5 x 4,6 meter i entrén. Lindens stam användes till att göra de 72 bokstäver som bildar texten, som blivit en devis för skolan: ”Lingenässkolan – där man får vara den man är och bli den man vill bli”
Den komplexa och stora skolbyggnaden gestaltar och filtrerar med sina byggnadskroppar och rumsbildningar mötet mellan stadsdelen Näsby och naturområdet Näsby fält på ett spännande sätt. Placerad här i gränslandet mellan stad och natur skapar Lingenässkolan en egen fredad värld för barnen och för deras fantasi.
Grundskolan har utformats kring en idé om varierande inlärningsmetoder där mindre grupprum och flexibla projektytor kompletteras med mer traditionella undervisningsrum för större grupper. Individen ska i denna miljö kunna välja arbetsplats utifrån typ av arbete och samarbetsform. Skolan har en tydlig och inbjudande entré till en byggnad vars struktur kan liknas vid en stads gatunät. Kommunikationsytorna påminner om funktionen hos gator och gränder. Rör man sig på gågatan befinner man sig i ett offentligt rum medan känslan blir alltmer privat ju längre in i gränderna man kommer. På så vis framhålls vikten av gemenskap och vi-känsla samtidigt som behovet av en trygg närmiljö tillgodoses.
Samtidigt öppnar sig skolan mot den inbjudande skolgården och det storslagna Näsbyfältet. Kopplingen mellan ute och inne stärks genom utblickar och ljusinsläpp samt genom tillgång till uteklassrum, odlingar, upptäcktsstigar och vinterträdgården som överbryggar säsongerna inne i byggnaden. Dagvattnet omhändertas i en damm och ger förutsättningar för en varierad lek och olika experiment. Den ambitiöst gestaltade utemiljön samspelar med skolans byggnadskroppar och skapar en mycket tilltalande pedagogisk helhetsmiljö.
Beställare: Kristianstads kommun
Färdigställd: år 2019
Arkitekt: Horisont arkitekter AB
Landskapsarkitekt: Landskapsingenjören i Sverige AB