- Startsida
- Jobb och företagande
- Upphandling och inköp
- Hur man fakturerar kommunen
Hur man fakturerar kommunen
Alla fakturor till kommunen ska skickas elektroniskt via e-faktura. Fakturor i pdf-format godkänns inte. Fakturan ska vara märkt med ett fyrsiffrigt referensnummer eller ett ordernummer.
I många av affärs- och ekonomisystemen finns det möjlighet att skapa E-faktura. Hör med din systemleverantör vad som gäller för ert företag.
Vi tar inte emot PDF-fakturor eftersom det inte är godkänt format. Vi tar endast emot elektroniska fakturor.
Skicka e-faktura
Vi har olika sätt att kunna hantera din fakturering. Du märker fakturan med något av följande:
- Ett fyrsiffriga referensnummer som du har fått av din beställare hos kommunen.
- Ett ordernummer som börjar med KKxxxxxxxx samt beställarens namn som du anger i ett separat fält.
Kristianstads kommuns organisationsnummer: 212000 – 0951
Kristianstads kommuns GLN-nummer: 7381020330005
För leverantörer som fakturerar med sekretessklassad information gäller samma rutiner som tidigare.
PEPPOL
Vår främsta källa att ta emot fakturor är via nätverket PEPPOL. Stäm av med din leverantör av ekonomi- eller faktureringssystem att du kan ansluta till PEPPOL-nätverket.
Kristianstads kommuns PEPPOL-ID: 0007:2120000951
Vi tar emot fakturor i formatet PEPPOL BIS Billing 3.
VAN-tjänst
Du kan även fakturera genom vår VAN-tjänst.
Kristianstads kommuns Parts-ID: 7381020330005
Vi tar emot fakturor i formatet Svefaktura 1, STFI, Fulltextfaktura.
Vår VAN-operatör är Visma Standardkanal.
Fakturaportal
Om du inte har ett affärssystem och skickar ett fåtal fakturor till oss kan du använda vår fakturaportal via Visma Proceedo.
- Fakturaportal - Visma Proceedo Länk till annan webbplats.
- Vid problem att komma in i fakturaportalen, kontakta oss via nedan mail-adress så skickar vi en separat inbjudan.
e-faktura@kristianstad.se
Betalningsvillkor
Betalning sker 30 dagar efter godkänd leverans och godkänd mottagen faktura. Faktura- eller administrationsavgifter godkänns inte.
Elektronisk rekvisition
Kristianstads kommun har endast elektroniska revisioner, e-rekvisition, som skapas via kommunens inköpsportal. Rekvisionen är giltig i 30 dagar från utförandedatum.
Fakturor för privatpersoner
Om du som privatperson har fått en faktura från kommunen kan du via länken läsa mer om vad som gäller för fakturor från kommunen
Lagen om e-faktura
E-faktura via bank innebär att företag skickar fakturor digitalt till mottagarens bank, som nås via datorn, surfplattan eller mobilen. Mottagaren får en avisering i sin bank om e-fakturan och kan betala den genom att godkänna den.
Lagen om e-faktura, till följd av offentlig upphandling (SFS 2018: 1277), innebär att alla inköp, oavsett värde, som görs till följd av upphandlingslagarna LOU, LUF, LUFS eller LUK ska faktureras elektroniskt.
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss Länk till annan webbplats.