- Startsida
- Jobb och företagande
- Tillstånd, regler och tillsyn
- Miljöfarlig verksamhet
- Taxor och avgifter för miljö- och hälsoskydd
Taxor och avgifter för miljö- och hälsoskydd
Miljö- och hälsoskyddsavdelningens kostnad för tillsyn och myndighetsutövning ska så långt som möjligt täckas av avgifter, enligt taxor som kommunfullmäktige beslutar om. Företag och verksamhetsutövare betalar därför en avgift för tillsynen. Årlig avgift baseras på riskbedömningar och kontrollbehov.
För en del ärenden tar miljö- och hälsoskyddsnämnden betalt per timme och för andra ärenden är det fasta avgifter, per år eller per ärende. I avgiften ingår bland annat läsning av dokumentation, besök på plats, efterarbete som att skriva rapporter eller föreläggande och annat administrativt arbete. Från 1 januari 2025 är timtaxan för prövning och tillsyn enligt miljöbalken med mera 1030 kr.
- Varje år vid årsskiftet får miljö- och hälsoskyddsnämnden besluta om en så kallad indexuppräkning, då taxan höjs för att följa kommunens kostnadsutveckling.
Avgifter för miljö- och hälsoskyddsärenden
Taxan för miljö- och hälsoskyddsärende baseras antingen på timtaxan och antalet arbetstimmar som ärendet tar, eller en fast avgift med ett bestämt antal handläggningstimmar. I taxebilaga 1 framgår avgifterna för de olika ärendetyperna enligt miljöbalken.
Detta får du för avgiften
Miljö- och hälsoskyddsnämnden har ett uppdrag från kommunfullmäktige att utföra tillsyn enligt miljöbalken och flera andra lagstiftningar. Vårt arbete går ut på att skydda miljön och människors hälsa.
Miljöbalkens tillsyn utgår från att verksamhetsutövaren betalar och det innebär att du som har en verksamhet som påverkar människans hälsa eller miljön ska betala våra kostnader för tillsynen. Det är därför du betalar en avgift till oss. Avgifterna ska täcka våra kostnader för tillsynen enligt den kommunala självkostnadsprincipen. Det betyder att vi inte får ta ut högre avgifter än vad vi behöver för att finansiera tillsynen.
Du betalar för att vi ska komma ut och utföra en kontroll på din verksamhet. I avgiften ingår inte bara själva besöket utan även inspektörernas förberedelser inför ett besök och restid i samband med detta. Efter besöket skriver de inspektionsrapporter, fattar eventuellt beslut, granskar rapporter och andra redovisningar. Alltså betalar du för fler timmar än själva besöket. Förutom själva tillsynen tar vi även ut avgifter för att handlägga ansökningar om tillstånd eller dispenser och för anmälan av verksamheter eller åtgärder. Vi tar även betalt om vi behöver ta prover och analysera dem eller göra kungörelser och ta in sakkunniga för att pröva en anmälan eller ansökan.
Risken påverkar avgiften
Avgifterna ska vara så rättvisa som möjligt. Det finns en regel i kommunallagen som säger att alla ska behandlas lika. I det här fallet betyder det att alla som har liknande verksamhet med samma risker och sköter sitt företag på samma sätt ska betala lika mycket. Avgiften är utformad så att en verksamhet som utgör en hög risk för människors hälsa eller miljön får betala mer än den som utgör en låg risk. Skälet är att vi måste ägna mera tid till tillsyn åt en verksamhet med större risk än åt en med mindre risk.
Årlig avgift eller timavgift?
Du betalar antingen en fast årlig avgift eller en avgift per timme. Betalar du en årlig avgift motsvarar det våra kostnader för tillsynen av verksamheten under flera år, men det betyder inte nödvändigtvis att vi besöker din verksamhet varje år.
De verksamheter som inte betalar en årlig avgift får en timavgift i samband med tillsynsbesök eller andra ärenden de berörs av, exempelvis befogade klagomål. Flertalet av verksamheter vi har kännedom om har ett kontinuerligt tillsynsintervall, det vill säga att de får återkommande besök med ett par års mellanrum. Det finns även verksamheter som endast får besök i samband med olika projekt, till exempel för tillsyn av kemikalier i vardagen.
Om du minskar riskerna och har en bra egenkontroll kan du också minska dina kostnader för tillsynen. Finns det däremot brister i egenkontrollen, kanske vi måste göra fler besök och då kommer det kommer att kosta mer.
Så beslutas avgiften
Vi har tar fram taxan med stöd av underlag från Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Kommunfullmäktige beslutar sedan om hur stor avgiften per timme ska vara. Varje år justerar vi avgiften efter ett index som gör att avgiften förändras.
Är du inte nöjd kan du överklaga
Du kan överklaga ett beslut om avgift. Det står i beslutet hur du ska göra. Om du får en faktura som du menar är felaktig kan du bestrida den och få ett överklagande prövat i domstol.
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss
Länk till annan webbplats.
Sidans innehåll
- Avgifter för miljö- och hälsoskyddsärenden
- Detta får du för avgiften
- Risken påverkar avgiften
- Årlig avgift eller timavgift?
- Så beslutas avgiften
- Är du inte nöjd kan du överklaga
- Vad innebär hälsoskyddsavgiften för skolor och förskolor?
- Vad innebär hälsoskyddsavgiften för solarier och hudvårdssalonger?
- Vad gäller fakturan för köldmedia?
- Varför ska jag betala en avgift till miljö- och hälsoskyddsavdelningen?
- Varför betalar jag för fler timmar än vad tillsynsbesöket tog?
- Vad innebär den årliga avgiften för miljöfarlig verksamhet?
- Vad bestämmer hur hög avgiften är för en verksamhet?
- Hur räknas min avgift fram?
- Vad gör jag om jag misstänker att något blivit fel på fakturan?