Starta och driva en livsmedelsverksamhet
Innan du startar en livsmedelsverksamhet ska du anmäla den till miljö- och hälsoskyddsnämnden för registrering. Det gäller också om verksamheten är tillfällig. Du måste också anmäla om det sker förändringar i din verksamhet, till exempel vid ägarbyte eller ombyggnation.
E-tjänster
Anmäl din livsmedelsverksamhet innan start
De allra flesta verksamheter som hanterar livsmedel som till exempel restauranger, livsmedelsbutiker, kiosker, matvagnar, torgförsäljning, skolkök, lagerlokal, bagerier, caféer, hemmarestaurang med flera som säljer eller serverar livsmedel måste vara registrerade hos på miljö-och hälsoskyddsavdelningen. Det gäller också om verksamheten är tillfällig. Kravet på registrering gäller såväl privata som offentliga verksamheter, men även ideella organisationer och föreningar.
Verksamheter som inte hanterar livsmedel fysiskt, till exempel huvudkontor och matmäklare, omfattas också av kravet på registrering.
Du måste anmäla din livsmedelsverksamhet för registrering till miljö-och hälsoskyddsnämnden minst 14 dagar innan den ska starta. Det gäller även dig som tar över en redan registrerad verksamhet. Du ska även göra en anmälan om livsmedelsverksamheten byter ägare eller organisationsnummer. Det är verksamheten som ska registreras, inte själva lokalen. Det betyder att du som tar över en verksamhet måste anmäla det till miljö-och hälsoskyddsavdelningen så att den kan registreras, precis som om det vore en ny anläggning. Detta gäller alltså även om verksamheten tidigare varit godkänd eller registrerad.
Så här går livsmedelsregistreringen till
- Registrera din verksamhet hos miljö- och hälsoskyddsnämnden. Du kan anmäla via e-tjänst som du loggar in i med ditt Bank-Id.
- Du får ett beslut om registrering samt en faktura på anmälningsavgiften som skickas separat.
- Efter registrering kommer en livsmedelsinspektör att boka in ett besök hos dig. Det krävs ingen slutbesiktning innan verksamheten öppnar. Under besöket inspekteras om lokalen uppfyller lagstiftningens krav samt att verksamhetens följer de lagar och regler som gäller för hantering av livsmedel.
- Du får ett beslut gällande verksamhetens riskklassning och en årlig avgift.
Tips till dig som är ny företagare eller ny i branschen
För den som ska starta företag inom livsmedel eller är ny i branschen är det mycket att tänka på. Det finns många tillstånd och krav att hålla reda på och det är flera olika myndigheter som ansvarar. En bra guide på vägen är att använda checklistor för nyföretagare och branscher på verksamt.se. Genom att skapa en checklista och besvara några enkla frågor får du anpassad information utifrån din nuvarande situation och dina förutsättningar.
Tips om branschens riktlinjer
Inom flera branscher på livsmedelsområdet har särskilda branschriktlinjer tagits fram. Dessa innehåller råd och beskrivningar för hur företagen inom branschen kan arbeta för att kunna uppnå de mål som finns i livsmedelslagstiftningen. Det är inte ett krav enligt lagen för företagen inom en viss bransch att följa dessa riktlinjer. Däremot ger riktlinjerna goda råd och tips om vad företagen kan behöva tänka på i sin livsmedelshantering och kan därigenom vara till stor hjälp.
Exempel på branscher där riktlinjer har tagits fram är butiker, bagerier och konditorier, mjölkproducenter och tillverkare av fiskprodukter.
Vanliga frågor
Vad händer om jag startar utan att anmäla?
Du bryter mot lagen om du startar en livsmedelsverksamhet utan att ha anmält den för registrering hos miljö- och hälsoskyddsnämnden. Detta gäller även en verksamhet som får en ny ägare, plats eller gör en bolagsombildning. Du kan då få betala en sanktionsavgift. Läs mer om sanktionsavgifter.
Krävs det bygglov för att starta en livsmedelsverksamhet?
Tänk på att du kan behöva ansöka om bygglov för att ändra användningen av en lokal. Ombyggnad eller ändring som påverkar brandskydd, bärande konstruktion eller installationer av till exempel fettavskiljare kräver en anmälan till byggnadsnämnden. Nybyggnad, tillbyggnad och inrättande av nya lokaler för handel eller industriverksamhet kräver bygglov. Det behövs också bygglov för att få sätta upp skyltar.
Behöver jag anmäla förändringar i min livsmedelsverksamhet?
Du behöver höra av dig till miljö- och hälsoskyddsavdelningen om du gör större ändringar i din verksamhet. Det kan vara att du gör betydande ändringar i lokal eller meny.
Anmäl förändringen i e-tjänsten: https://e-tjanster.kristianstad.se/registreringlivs
Behöver jag anmäla om jag ändrar bolagsform?
Om du ändrar bolagsform, till exempel från enskild firma till handelsbolag eller aktiebolag, ska du göra en ny anmälan om registrering till oss, precis som för en helt ny verksamhet. En förändring i bolagsform innebär en ny juridisk person, vilket medför att det räknas som nytt livsmedelsföretag. Det räknas alltid som ägarbyte när ansvaret går över till ett nytt organisationsnummer.
Anmäl förändringen i e-tjänsten: https://e-tjanster.kristianstad.se/registreringlivs
Vad behöver jag göra när jag säljer min verksamhet?
När du säljer din livsmedelsverksamhet, eller om den ska upphöra av annan anledning, ska du anmäla detta till miljö- och hälsoskyddsnämnden. Tänk på att om du även har serverings- eller tobakstillstånd, försäljning av e-cigaretter, tobaksfria nikotinprodukter eller folköl, eller dricksvattenanläggning, måste du även anmäla upphörande.
Anmäla upphörande i e-tjänsten, du kan anmäla en eller flera av tillstånden/verksamheterna: https://e-tjanster.kristianstad.se/upphorandelat