Om du behöver stöd för att känna dig trygg hemma kan du ansöka om att få ett trygghetslarm. Med ett knapptryck på den bärbara klockan får du får du kontakt med räddningstjänstens larmcentral, dygnet runt. Larmoperatören förmedlar sedan ditt behov av hjälp till hemtjänstpersonalen.

Hur får jag trygghetslarm?

Du som är 65 år eller äldre, eller har en funktionsnedsättning och bor i kommunen, kan få trygghetslarm. Men även om du inte uppfyller kriterierna kan du ansöka om trygghetslarm om det gör att du känner dig tryggare hemma. Du behöver inte ha några andra insatser från äldreomsorgen för att få trygghetslarm.

Ring kommunens växel på tel. 044–13 50 00 så kopplar de dig till en biståndshandläggare som hjälper dig.

När ska jag använda trygghetslarmet?

Ha trygghetslarmet på dig hela tiden – även när du duschar eller badar. Det
tål vatten. Tryck på larmknappen om du behöver snabb hjälp av hemtjänsten. Det kan till exempel vara om du ramlat och inte kan ta dig upp själv.

Vid livshotande situationer ska du alltid ringa 112. u sjukvårdsrådgivningen på 1177. Hemtjänsten kan hjälpa dig att ringa.

Vad händer när jag larmar?

Räddningstjänstens larmcentral tar emot larmet när du har tryckt på knappen. De pratar med dig genom högtalaren på basenheten. Larmcentralen
kontaktar sedan hemtjänstpersonalen. Personalen från hemtjänsten ringer alltid dig eller rycker ut om du har larmat, även om larmcentralen inte får kontakt med dig. Om larmcentralen inte skulle svara när du larmar – larma igen.

Det är alltid kommunens hemtjänstpersonal som kommer till dig när du har
larmat, även om du har valt en privat leverantör av hemtjänst. Om du vill
kontakta sjuksköterska eller läkare vänder du dig till din vårdcentral.

Hur vet jag att larmet fungerar?

Om du inte använder ditt larm frekvent är det bra att provlarma en gång i
månaden för att kontrollera att allt fungerar som det ska. Du provlarmar
genom att trycka på larmknappen. När räddningstjänsten svarar säger du
”provlarm”. Provlarma alltid efter strömavbrott.

Vad kostar det?

Trygghetslarmet tillhandahålls mot en avgift. Du betalar bara för den tid hemtjänsten är hos dig efter ett larm – inte för installation, underhåll eller service. Avgifterna omfattas av högkostnadsskydd.

Dina telefonabonnemang påverkas inte av trygghetslarmet.

Avsluta trygghetslarm

Ring kommunens växel på tel. 044–13 50 00 så kopplar de dig till biståndshandläggaren som hjälper dig.

Utrustningen är lånad av Kristianstads kommun och ska återlämnas komplett. Vid avslut återlämnas nyckel och Phoniro låset på dörren återställs.

Digitala lås, huslarm och nycklar

Vi monterar ett digitalt lås på din ytterdörr när vi installerar larmet. Behörig personal kan öppna låset med sin tjänstetelefon. Det digitala låset
påverkar inte ditt vanliga lås och monteringen innebär ingen åverkan på din
dörr. Du fortsätter använda din nyckel som vanligt.

Använd helst inte extra säkerhetslås eller kedjor. Om personalen inte kan
komma in kan du få betala för en uppbruten dörr. Har du huslarm? Prata
med hemtjänsten om hur vi hanterar det.

Trygghetskamera

Tillsyn via trygghetskamera är för dig som vill sova ostört på natten men ändå ha vetskapen och tryggheten om att någon tittar till dig under natten. Med trygghetskamera slipper du risken att bli orolig eller väckt av hemtjänstpersonal som kommer in till dig när du sover.

Natthemtjänst

Natthemtjänsten är en biståndsbedömd insats för hjälp i din egen bostad under kväll- och nattetid för dig som har behov av tillsyn eller omvårdnad. Vi finns för att ge dig den hjälp och trygghet du behöver under nattens timmar.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?