Hallå konsument
Konsumentverkets upplysningstjänst där du kan ställa frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer, hållbara val och annat du behöver hjälp med. Mer information hittar du via länken nedan.
Allmänna reklamationsnämnden
Prövar tvister mellan konsumenter och företag och fattar beslut om hur tvisten ska lösas. Beslutet är en rekommendation och inte tvingande. Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av konsumenter. De har ingen rådgivning.
Budgetrådgivning och skuldsanering
Hos kommunens budgetrådgivare kan du få råd och hjälp om budget, vardagsutgifter och hitta lösningar på betalningsproblem. De hjälper dig om du vill ansöka om skuldsanering.
Energi- och klimatrådgivning
Kommunens energi- och klimatrådgivare ger råd och stöd om du har frågor om uppvärmning och energieffektivisering i din bostad. Ger också vägledning när det gäller val av transporter och drivmedel.
Fastighetsmäklarinspektionen
Är en statlig tillsynsmyndighet som registrerar och granskar mäklare samt informerar om god fastighetsmäklarsed.
Konsumenternas
Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå ger privatpersoner fakta och vägledning när det gäller försäkringar, lån, betalningar, pensioner och sparande.
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör energimarknaden.
Konsumentverket
Arbetar med tillsyn, kontroller och omvärldsbevakning för att du som konsument ska kunna göra medvetna val och inte råka illa ut när du köper varor eller tjänster. På deras webbplats hittar du bland annat olika testresultat och råd och stöd vid reklamationer.
Konsument Europa
Konsumentinformation och råd när du handlar eller vill klaga på varor och tjänster inköpta i ett annat EU-land, Norge och Island.
Råd och rön
Råd och rön testar produkter och tjänster och vill bidra till en långsiktigt hållbar konsumtion, både för den egna plånboken och för miljön. Testerna görs av professionella och ackrediterade laboratorier.
Telekområdgivarna
Ger vägledning och hjälp om abonnemang för tv, telefoni och bredband.
Boka ett besök med föreläsning
Konsumentvägledaren kan även besöka skolor och intresseföreningar för att berätta om konsumentfrågor. Gör en bokningsförfrågan i vårt formulär. Vi är givetvis lyhörda för era önskemål, men normalt handlar en föreläsning om de här sakerna.
- Vilka lagar skyddar konsumenters rättigheter?
- Vad ska jag tänka på innan jag köper en vara eller tjänst?
- Hur fungerar garantier, öppet köp eller ångervecka?
- Kan jag handla tryggt via internet?
- Vad gör jag om något jag köpt inte fungerar?
Vilken målgrupp?
I första hand gäller föreläsningen kommunala skolor och utbildningar.
- Årskurs 7-9
- Gymnasiet
- Vuxenutbildning och Sfi
I mån av tid erbjuder vi även föreläsningen till intresseorganisationer och pensionärsföreningar
Hur lång tid?
En normal föreläsning tar ungefär en timme. Maxtiden vi erbjuder är tre timmar (exempelvis vid flera klassbesök).