Konsumentvägledning

Konsumentvägledaren Qalinle Dayib till höger i rådgivningssamtal med besökaren Mahmoud Fares i ett besöksrum på medborgarcenter i Rådhus Skåne.

Har du frågor om dina rättigheter som konsument, kan du få hjälp av kommunens konsumentvägledare. Rådgivningen är kostnadsfri, oberoende och opartisk.

Det här kan du få hjälp med

  • Rådgivning inför ett köp
  • Rådgivning om du är missnöjd med ett köp eller har fått en felaktig faktura, och inte kommer överens med företaget
  • Hjälp med att tolka avtal
  • Hjälp med anmälan till Allmänna reklamationsnämnden eller Konsumentverket
  • Vägledning i frågor om köp av varor och tjänster
  • Rådgivning, information och föreläsningar för skolor och intresseföreningar

Annan hjälp inom konsumentområdet

Hallå konsument

Konsumentverkets upplysningstjänst där du kan ställa frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer, hållbara val och annat du behöver hjälp med. Mer information hittar du via länken nedan.

Allmänna reklamationsnämnden

Prövar tvister mellan konsumenter och företag och fattar beslut om hur tvisten ska lösas. Beslutet är en rekommendation och inte tvingande. Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av konsumenter. De har ingen rådgivning.

Budgetrådgivning och skuldsanering

Hos kommunens budgetrådgivare kan du få råd och hjälp om budget, vardagsutgifter och hitta lösningar på betalningsproblem. De hjälper dig om du vill ansöka om skuldsanering.

Energi- och klimatrådgivning

Kommunens energi- och klimatrådgivare ger råd och stöd om du har frågor om uppvärmning och energieffektivisering i din bostad. Ger också vägledning när det gäller val av transporter och drivmedel. 

Fastighetsmäklarinspektionen

Är en statlig tillsynsmyndighet som registrerar och granskar mäklare samt informerar om god fastighetsmäklarsed.

Konsumenternas

Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå ger privatpersoner fakta och vägledning när det gäller försäkringar, lån, betalningar, pensioner och sparande. 

Konsumenternas energimarknadsbyrå

Informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör energimarknaden.

Konsumentverket

Arbetar med tillsyn, kontroller och omvärldsbevakning för att du som konsument ska kunna göra medvetna val och inte råka illa ut när du köper varor eller tjänster. På deras webbplats hittar du bland annat olika testresultat och råd och stöd vid reklamationer.

Konsument Europa

Konsumentinformation och råd när du handlar eller vill klaga på varor och tjänster inköpta i ett annat EU-land, Norge och Island.

Råd och rön

Råd och rön testar produkter och tjänster och vill bidra till en långsiktigt hållbar konsumtion, både för den egna plånboken och för miljön. Testerna görs av professionella och ackrediterade laboratorier. 

Telekområdgivarna

Ger vägledning och hjälp om abonnemang för tv, telefoni och bredband.

Boka ett besök med föreläsning 

Konsumentvägledaren kan även besöka skolor och intresseföreningar för att berätta om konsumentfrågor. Gör en bokningsförfrågan i vårt formulär. Vi är givetvis lyhörda för era önskemål, men normalt handlar en föreläsning om de här sakerna.

  • Vilka lagar skyddar konsumenters rättigheter?
  • Vad ska jag tänka på innan jag köper en vara eller tjänst?
  • Hur fungerar garantier, öppet köp eller ångervecka?
  • Kan jag handla tryggt via internet?
  • Vad gör jag om något jag köpt inte fungerar?

Vilken målgrupp?

I första hand gäller föreläsningen kommunala skolor och utbildningar.

  • Årskurs 7-9
  • Gymnasiet
  • Vuxenutbildning och Sfi

I mån av tid erbjuder vi även föreläsningen till intresseorganisationer och pensionärsföreningar

Hur lång tid?

En normal föreläsning tar ungefär en timme. Maxtiden vi erbjuder är tre timmar (exempelvis vid flera klassbesök).

Så kontaktar du konsumentvägledaren

Ring direkt

Onsdagar och fredagar 9-11.30 på telefon 044-13 24 34

Tänk på! Fredag den 31/1 kan Konsumentvägledare inte ta emot några telefonsamtal.

Boka ett fysiskt möte

Onsdagar och fredagar 13.30-16 i medborgarcenter, Rådhus Skåne.
Boka ditt besök i kontaktformuläret.

Lämna ett ärende via kontaktformuläret

  • Lämna ditt ärende till konsumentvägledaren i den övre delen av formuläret. Glöm inte dina kontaktuppgifter.
  • Boka ett fysiskt möte med konsumentvägledaren genom att använda formuläret
  • Gör en intresseanmälan i formuläret om din organisation eller förening vill boka en föreläsning om konsumentfrågor.

Svaren kan dröja lite

Konsumentvägledaren svarar dig vanligtvis inom tre arbetsdagar.

Kontaktformulär

Vad vill du göra
Vad vill du göra



Bostadsort * (obligatorisk)
Bostadsort

För att kunna få hjälp av konsumentvägledaren ska du bo i Kristianstads kommun. Om du bor någon annanstans, vänd dig istället till din lokala konsumentrådgivning eller till Hallå Konsument.





____________________________________________________________________________________________________________



Hjälpte informationen på sidan dig?