- Startsida
- Omsorg och hjälp
- Funktionsnedsättning
- Hjälpmedel och bostadsanpassning
- Bostadsanpassning
Bostadsanpassning
Om du har en funktionsnedsättning och behöver anpassa din bostad kan du söka bostadsanpassningsbidrag. Med stöd av bidrag kan du göra de anpassningar i ditt boende som är nödvändiga för att kunna leva ett självständigt liv i eget boende.
Vad kan man få bidrag för?
Du kan ansöka om bidrag för att anpassa fasta funktioner i din bostad och för åtgärder som underlättar det dagliga livet. Med fasta funktioner menas sådana som du normalt inte tar med dig vid en flytt eftersom de ingår i bostaden. Bidraget kan lämnas till åtgärder som till exempel gör det möjligt för dig att:
- Ta bort trösklar eller bredda dörrar för att underlätta förflyttning.
- Bygga en duschplats istället för ett badkar för att enklare kunna sköta hygienen.
- Installera en ramp eller automatisk dörröppnare för att underlätta åtkomst till och från bostaden.
- Lagen om bostadsanpassningsbidrag
Länk till annan webbplats.
- Rollfördelningen i ärenden om bostadsanpassningsbidrag
Länk till annan webbplats.
Vem kan få bostadsanpassningsbidrag?
Du som har en funktionsnedsättning och behöver anpassa din bostad kan ansöka. Du kan söka oavsett om du bor i hyresrätt, bostadsrätt eller i eget hus. Bidraget är personligt och kan endast beviljas den person som har en funktionsnedsättning. Det är personen som har en funktionsnedsättning som ska ansöka om bidraget.
Om ansökan gäller ett minderårigt barn, måste båda vårdnadshavarna skriva under, även om de inte bor tillsammans.
Hur ansöker man?
Du kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag digitalt via vår e-tjänst, eller genom att fylla i en blankett och skicka in den till kommunen. Till din ansökan behöver du bifoga följande dokument:
- Intyg från arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig
- Offert eller kostnadsberäkning
- Skriftligt medgivande från fastighetsägaren om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt
- Plan- och uppställningsritningar vid större förändringar i bostaden
- Blankett: Ansökan om bostadsanpassningsbidrag
Pdf, 185.9 kB.
- Så här fyller du i blanketten: "Ansökan om bostadsanpassning"
Pdf, 173.7 kB.
- Blankett: Fullmakt bostadsanpassningsbidrag
Pdf, 152.9 kB.
Vad händer efter ansökan?
- Handläggaren för bostadsanpassningsbidrag påbörjar en utredning på ansökan, när alla väsentliga handlingar är inkomna till kommunen. I vissa fall kan handläggaren behöva göra ett hembesök eller be om ytterligare information. När beslutet är klart får du det hemskickat. Om du inte är nöjd med beslutet har du rätt att överklaga.
- Överklaga ett beslut
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss
Länk till annan webbplats.