Om du har en funktionsnedsättning och behöver anpassa din bostad kan du söka bostadsanpassningsbidrag. Med stöd av bidrag kan du göra de anpassningar i ditt boende som är nödvändiga för att kunna leva ett självständigt liv i eget boende.

Vad kan man få bidrag för?

Du kan ansöka om bidrag för att anpassa fasta funktioner i din bostad och för åtgärder som underlättar det dagliga livet. Med fasta funktioner menas sådana som du normalt inte tar med dig vid en flytt eftersom de ingår i bostaden. Bidraget kan lämnas till åtgärder som till exempel gör det möjligt för dig att:

  • Ta bort trösklar eller bredda dörrar för att underlätta förflyttning.
  • Bygga en duschplats istället för ett badkar för att enklare kunna sköta hygienen.
  • Installera en ramp eller automatisk dörröppnare för att underlätta åtkomst till och från bostaden.

Vem kan få bostadsanpassningsbidrag?

Du som har en funktionsnedsättning och behöver anpassa din bostad kan ansöka. Du kan söka oavsett om du bor i hyresrätt, bostadsrätt eller i eget hus. Bidraget är personligt och kan endast beviljas den person som har en funktionsnedsättning. Det är personen som har en funktionsnedsättning som ska ansöka om bidraget.

Om ansökan gäller ett minderårigt barn, måste båda vårdnadshavarna skriva under, även om de inte bor tillsammans.

Hur ansöker man?

Du kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag digitalt via vår e-tjänst, eller genom att fylla i en blankett och skicka in den till kommunen. Till din ansökan behöver du bifoga följande dokument:

  • Intyg från arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig
  • Offert eller kostnadsberäkning
  • Skriftligt medgivande från fastighetsägaren om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt
  • Plan- och uppställningsritningar vid större förändringar i bostaden

Vad händer efter ansökan?

Reparationsbidrag

Ansökan om reparationsbidrag för service och besiktning görs på samma sätt som vid reparation. Reparationsbidrag kan beviljas för reparation av tekniskt avancerade anordningar som tidigare har beviljats genom bostadsanpassningsbidrag. Bidraget kan även täcka kostnader för service och besiktning av hissar.

Detta får du inte reparationsbidrag för:

  • Åtgärder som tillverkaren eller säljaren är ansvarig för enligt avtal t.ex. garanti.
  • Vanvård.
  • Onormalt användande.
  • Vandalisering.
  • Att serviceanvisningarna inte har följts.
  • Byte av batteri i handsändare.
  • Att nödstoppen på hissen var intryckt.

Återställningsbidrag

Återställningsbidrag ska sökas av fastighetsägare eller bostadsrättsföreningen. För att få återställningsbidrag ska den anpassning som utförts inte längre användas.

Vad gäller för hyresrätter?
I bostäder med hyresrätt kan fastighetsägaren ansöka om återställning av tidigare beviljade anpassningar i eller i anslutning till bostaden, om dessa inte längre används och orsakar problem för andra boende.

Vad gäller för bostadsrättsföreningar?
Bostadsrättsföreningar kan ansöka om återställning av tidigare beviljade åtgärder, men endast för de anpassningar som gjorts i föreningens gemensamma utrymmen.

Hur ansöker man?
För att ansöka om återställningsbidrag ska ansökningsblanketten fyllas i och följande dokument skickas med:

  • En offert eller kostnadsberäkning för återställningen.
  • En kopia av betald faktura samt underlag som visar att fakturan är betald.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?