Bostadsanpassningsbidrag kan sökas av dig med funktionsnedsättning. För bidraget kan du anpassa din bostad för att kunna leva ett självständigt liv i eget boende.

Vad kan man få bidrag för?

Du kan ansöka om bidrag för att anpassa fasta funktioner i din bostad och för åtgärder som underlättar det dagliga livet. Med fasta funktioner menas sådana som du normalt inte tar med dig vid en flytt eftersom de ingår i bostaden. Bidraget kan användas för att:

  • Ta bort trösklar eller bredda dörrar för att underlätta förflyttning.
  • Bygga en duschplats istället för ett badkar för att enklare kunna sköta hygienen.
  • Installera en ramp eller automatisk dörröppnare för att underlätta åtkomst till och från bostaden.

Detta får du inte bidrag för

  • Normalt underhåll av bostaden.
  • Inköp eller anpassning av lösa inventarier.
  • Anpassning av fritidshus.
  • Anpassning i bostad som du fått beviljad enligt socialtjänstlagen (SoL) eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Vem kan ansöka?

Du som har en funktionsnedsättning och behöver anpassa din bostad kan ansöka. Om du inte kan göra ansökan själv, kan någon annan skriva under, men då behöver en fullmakt eller annan dokumentation bifogas. Om den som behöver anpassningen är ett minderårigt barn, måste båda vårdnadshavarna skriva under ansökan, även om de inte bor tillsammans.

Hur ansöker man?

Du kan ansöka digitalt via vår e-tjänst eller genom att fylla i och lämna in en blankett. Skicka också med följande:

  • Intyg från arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig.
  • En offert eller kostnadsberäkning.
  • Skriftligt medgivande från fastighetsägarens om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt.
  • Plan- och uppställningsritningar vid större förändringar i bostaden.

Vad händer efter ansökan?

Reparationsbidrag

Ansökan om reparationsbidrag för service och besiktning görs på samma sätt som vid reparation. Reparationsbidrag kan beviljas för reparation av tekniskt avancerade anordningar som tidigare har beviljats genom bostadsanpassningsbidrag. Bidraget kan även täcka kostnader för service och besiktning av hissar.

Detta får du inte reparationsbidrag för:

  • Åtgärder som tillverkaren eller säljaren är ansvarig för enligt avtal t.ex. garanti.
  • Vanvård.
  • Onormalt användande.
  • Vandalisering.
  • Att serviceanvisningarna inte har följts.
  • Byte av batteri i handsändare.
  • Att nödstoppen på hissen var intryckt.

Återställningsbidrag

Återställningsbidrag ska sökas av fastighetsägare eller bostadsrättsföreningen. För att få återställningsbidrag ska den anpassning som utförts inte längre användas.

Vad gäller för hyresrätter?
I bostäder med hyresrätt kan fastighetsägaren ansöka om återställning av tidigare beviljade anpassningar i eller i anslutning till bostaden, om dessa inte längre används och orsakar problem för andra boende.

Vad gäller för bostadsrättsföreningar?
Bostadsrättsföreningar kan ansöka om återställning av tidigare beviljade åtgärder, men endast för de anpassningar som gjorts i föreningens gemensamma utrymmen.

Hur ansöker man?
För att ansöka om återställningsbidrag ska ansökningsblanketten fyllas i och följande dokument skickas med:

  • En offert eller kostnadsberäkning för återställningen.
  • En kopia av betald faktura samt underlag som visar att fakturan är betald.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Öppet Stänger kl. 16.00
Hjälpte informationen på sidan dig?