Boendestöd är ett personligt anpassat stöd för dig som är mellan 18 till 65 år och ges av boendestödjare i ditt hem eller närmiljö. Stödet ges av boendestödjare och är personligt anpassat utifrån dig och dina behov.
Boendestödjarens uppgift är att, tillsammans med dig, stärka din förmåga att leva ett självständigt liv eller att behålla de förmågor du redan har. Det är viktigt att du är delaktig så mycket du kan. Boendestödjaren stöttar dig i att planera, genomföra och att vara delaktig i olika vardagssysslor och sociala aktiviteter.
Vem har rätt till boendestöd?
Boendestödet är till för dig som bor i egen bostad och som bedöms tillhöra någon av följande målgrupper:
P: Personer som har någon form av psykisk sjukdom/psykisk funktionsnedsättning eller ett resttillstånd efter psykisk sjukdom.
N: Personer som har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
I: Personer med intellektuell funktionsnedsättning.
K: Personer med stora kognitiva svårigheter som inte beror på psykisk sjukdom, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller intellektuell funktionsnedsättning.
Boendestöd kan bli aktuellt då det finns speciella krav på kompetens, bemötande eller pedagogik och då behoven inte kan tillgodoses med andra insatser. Insatsen beviljas inte personer med missbruk om det inte står klart att funktionsnedsättningen är det dominerande hindret för ett självständigt liv.
Hur ansöker jag om boendestöd?
Du ansöker om boendestöd till en biståndshandläggare. Tillsammans ansöker du och din handläggare genom att ringa, mejla eller eller brev.
Biståndshandläggaren utreder dina förmågor och vilket stöd du behöver.Biståndshandläggaren gör sedan en bedömning och fattar ett beslut om du har rätt till boendestöd eller ej. Du har rätt att ta del av beslutet.
Uppgifterna om dina personliga förhållanden skyddas av offentlighets- och sekretesslagen och av bestämmelsen om tystnadsplikt.
Du har rätt att överklaga beslut
Om du inte är nöjd med det beslut du fått kan du överklaga. Då skickar du ett skriftligt brev till kommunens omsorgsnämnd inom tre veckor från att du ick beslutet. Om du har svårigheter med att själv formulera din överklagan, kan en biståndshandläggare hjälpa dig.
Biståndshandläggaren bedömer om det finns skäl att ändra beslutet. Om beslutet inte ändras på det sätt som du begär skickas din överklagan vidare till förvaltningsrätten som då prövar ditt ärende.
Vi handlägger alltid skyndsamt men tiden varierar beroende på ansökans omfattning och om utredningen behöver kompletteras med information från andra parter, till exempel läkarintyg.
Fler stödinsatser
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss Länk till annan webbplats.