Avgifter och regler, abonnemang

Renhållningen Kristianstad ansvarar för kommunens avfallshantering. Frågor om renhållningsabonnemang och avgifter besvaras av dem.

Avgifter

Varje fastighet ska ha ett renhållningsabonnemang där kunden betalar en avgift enligt kommunens avfallstaxa. Avgiften är densamma, oavsett var man bor i kommunen. Läs mer i avfallstaxan.

Alla som skapar avfall i Kristianstads kommun, både invånare och företag, betalar en renhållningsavgift. Avgiften möjliggör att avfallet kan tas omhand på ett miljöriktigt sätt. Inga skattepengar används.

Regler

  • Kristianstads kommun har en renhållningsordning. Den innehåller en plan för hur vi arbetar med vårt avfall och föreskrifter som förklarar reglerna för sortering, kraven på fastighetsägaren, när du kan ansöka om undantag och mycket annat.
  • Kristianstads kommuns avfallstaxa reglerar kostnaderna för hushållens avfall. Taxan är beslutad av kommunfullmäktige.

Abonnemang

Renhållningens kundtjänst svarar på dina frågor om abonnemang.

Dela abonnemang

Om ni är två eller tre grannar som bor bredvid varandra och bara har lite sopor, så har ni möjlighet att dela abonnemang. Det finns vissa förutsättningar som måste uppfyllas för att det ska kunna beviljs. Kontakta Renhållnings kundtjänst om ni vill dela abonnemang.

Överstiger avståndet mellan fastigheterna 200 meter inom samlad bebyggelse eller 400 meter utanför samlad bebyggelse, måste ni ansöka om delat abonnemang hos miljö- och hälsoskyddsnämnden. Ansök via blanketten på den här sidan.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 27 jan kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?