Man och kvinna fikar utomhus på Bistro Årum

Kristianstads kommun är med i Statistiska centralbyråns medborgarenkät vartannat år. I den får medborgare i kommunen svara på olika frågor. Resultatet visar att kommunen generellt får positiva betyg, särskilt när det gäller boendemiljö och samhällsservice. Medborgarna är till exempel väldigt nöjda med skolan och känner sig trygga dagtid. Allt fler rekommenderar också andra att flytta hit.

Kristianstads kommun ligger rent generellt på samma eller något högre nivå än övriga kommuner i Skåne. Men det finns också områden som har ett lägre resultat. Det gäller till exempel omsorgen om våra äldre, inflytande över kommunens verksamhet och känslan av trygghet när det är mörkt.

När det gäller trygghet, känner sig 68 procent av kommunmedborgarna otrygga utomhus när det är mörkt, vilket är lägre än Sverigesnittet. Å andra sidan känner 93 procent sig trygga på dagen, jämfört med 67 procent för övriga Skåne. Vi är alltså mer otrygga än genomsnittsmedborgaren när det är mörkt, men väldigt mycket tryggare när det är ljust.

Medborgarna är lite mer nöjda nu än 2022

Kommunens medborgare är generellt lite mer nöjda nu, jämfört med undersökningen 2022. Andelen som rekommenderar andra att flytta hit har till exempel ökat och det har också har uppfattningen om hur väl kommunen sköter sina verksamheter.

Kristianstadsborna är mer nöjda med kommunens service än genomsnittsmedborgaren. En intressant iakttagelse är att drygt 91 procent anser att det är möjligt att bo kvar i kommunen samtidigt som man studerar på eftergymnasial nivå, jämfört med 79 procent för övriga Sverige.

Resultatet för 2024 visar också att färre är rädda för att bli utsatta för brott, jämfört med 2022.

Nöjda med skolan och uppskattar att bo nära naturen

Kommunmedborgarna uppskattar en tyst och trygg miljö med närhet till naturen, precis som övriga medborgare i landet.

Medborgarna är mycket nöjda med förskolan, grundskolan, gymnasieskolan och den kommunala vuxenutbildningen. Förskolan får särskilt höga betyg, där nio av tio är mycket nöjda. Närhet till skola och barnomsorg anses vara mycket viktigt av en majoritet av invånarna.

Äldreomsorgen och socialtjänstens stöd och hjälp till utsatta personer fick däremot ett lägre betyg.

Bra på att svara på frågor, men insyn och inflytande kan bli bättre

När det gäller att få svar på frågor om kommunen och verksamheterna, tycker 71 procent att det fungerar bra. Det är två procentenheter bättre än för övriga kommuner i Sverige.

Däremot är resultatet något lägre än snittet för övriga Skåne och riket när det gäller medborgarnas uppfattning om kommunens verksamheter. Detsamma gäller hur medborgarna uppfattar möjligheten till inflytande och insyn i kommunens verksamhet.

Knappt 83 procent är nöjda med den senaste kontakten med en tjänsteperson på kommunen, vilket är i nivå med riket och Skåne som helhet.

Nedan kan du läsa resultatet i sin helhet.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 16 maj kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?