Jämför Kristianstads kommuns service med andra kommuner eller jämför kommunens skolor eller äldreboenden med varandra genom att använda tjänsten Jämföraren.
Kristianstads kommun rapporterar regelbundet in olika nyckeltal till kommun- och landstingsdatabasen Kolada. Exempel på nyckeltal som vi rapporterar in:
- kostnader för våra verksamheter
- personaltäthet
- genomsnittsbetyg
- brukarbedömningar
- nöjd-kundindex.
I tjänsten Jämföraren kan du själv plocka fram statisk, tabeller och jämföra olika verksamheter med varandra.
Kvalitetsundersökningar inom omsorgen
Socialstyrelsen årliga undersökning "Så tycker de äldre om äldreomsorgen" är en rikstäckande undersökning av äldres uppfattning om kvaliteten i hemtjänsten och på äldreboende. Vi publicerar resultaten på varje boendes webbsida. För att hitta en undersökning skriver du boendets namn i sökrutan eller klickar på länken nedan.
Verksamhetsuppföljningar inom omsorgen
Alla som utför vård och omsorg både kommunala och privata utförare följs upp enligt en plan som omsorgsnämnden beslutat om. Det handlar om att se till att vården håller hög kvalitet och uppfyller kraven. Uppföljningarna hjälper oss att se vad som fungerar – och vad vi kan göra bättre.
Privata utförare följs upp mot sitt avtal. Kommunala verksamheter följs upp mot så kallade basuppdrag som är de krav kommunen själv satt upp. Det kan handla om till exempel dokumentation, kompetens, samverkan eller kvalitetsledningssystem.
Hur går en uppföljning till?
Uppföljningen börjar med att utföraren själv gör en bedömning, genom att fylla i en checklista och utvärdera hur väl verksamheten lever upp till kraven. All personal får möjlighet att svara på en enkät och lämna egna synpunkter. Därefter granskas också olika dokument och resultat, som till exempel avvikelser, journalanteckningar och tidigare uppföljningar.
En del i uppföljningen är samtal med personal i verksamheten – både chefer, legitimerad personal och omvårdnadspersonal. Samtalen sker oftast i grupp, men kan också genomföras individuellt eller vid oanmälda besök.
Uppföljningarna ansvaras av SAS (socialt ansvarig samordnare), MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska) och MAR (medicinskt ansvarig för rehabilitering).
Vad händer efteråt?
Varje verksamhet får ett resultat och ska vidta åtgärder där kraven inte uppfylls. Man ser också över om andra enheter inom verksamheten behöver göra liknande förbättringar.
En gång per år gör vi dessutom en större analys för att se om hela omsorgsförvaltningen behöver utveckla något gemensamt.
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss
Länk till annan webbplats.