Om arbetsplatsen

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!
Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Nu söker vi en engagerad och erfaren IT-tekniker, är det Du?

Digitalisering & IT-avdelningen arbetar med kommunövergripande operativa och strategiska frågor kring digitalisering, omvärldsbevakning, genomförande av IT-projekt, service och stöd till kommunens förvaltningar i digitala frågor.

Avdelningen har som mål att vara både en operativ som en strategisk resurs för våra verksamheter med fokus på digitalisering av kommunens alla verksamheter, vi arbetar även med systemförvaltning av kommunövergripande system.
Vi har vår gemensamma arbetsplats vid Yllan i Kristianstad.

Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter

Enheten IT Support & Teknik ansvarar bland annat för kommunens IT-servicedesk, där alla verksamheter anmäler cirka 30 000 ärenden per år. Vi svarar på de flesta IT- och telefonirelaterade frågor samt utför felavhjälpning och underhåll på plats. Medarbetarna når oss via telefon, mejl mm under kontorstid på vardagar.

Huvudsaklig uppgift för tjänsten är att agera som områdestekniker med på platsen support i kommunens alla verksamheter samt att vid behov kunna agera 1st och 2nd line-tekniker i vår Servicedesk med användarstöd, felavhjälpning, kontohantering, beställningar samt underhåll och utveckling av våra tjänster vilket är viktiga arbetsuppgifter för att ge ett bra verksamhetsstöd.

Arbetet är självständigt men du har stöd av kollegorna då vi jobbar i olika team med ett nära samarbete med övriga IT-tekniker inom avdelningens enheter. Med gemensamma arbetssätt jobbar vi mot samma mål och skapar redundans mellan våra arbetsuppgifter.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst YH-/KY-utbildning inom IT-drift/IT-service alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Högskoleutbildning inom IT-drift/IT-service är meriterande. Vidare har du erfarenhet av arbete inom IT-branschen, i Servicedesk 1st & 2nd-line och/eller som tekniker på plats.

Grundläggande kunskaper av Microsoft Active Directory, Azure och Endpoint Manager samt inom TCP/IP är ett krav där certifieringar är meriterande. Vi ser gärna att du har djup och bred kunskap inom Windows operativsystem och hårdvara i större Microsoftmiljöer med erfarenhet från M365, gärna även kunskap om Mac. Naturligtvis hanterar du kringutrustning såsom nätverksskrivare, ljud och bild med projektorer och mediaskärmar ute i verksamheterna. B-körkort för bil med manuell växellåda är därmed ett krav.

Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i dina arbetsuppgifter krävs att du kan uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift. För att lyckas i din roll har du förmåga att dokumentera hantering av ärende och dess lösning så att både kund och IT-tekniker förstår.

Arbetet kräver god pedagogisk förmåga, gott tålamod och att du har förmåga att möta våra kunder och medarbetare på ett positivt sätt och se deras behov. Du behöver också ha förmåga att kunna följa och skapa rutiner samt prioritera och hantera varierande och föränderliga arbetsmoment där tidsfaktorn kan upplevas pressad.

Om du blir erbjuden anställning behöver du visa upp ett utdrag ur polisens belastningsregister.

I denna rekrytering undanber vi oss att bli kontaktade av externa rekryteringsföretag.

Anställningsvillkor

Antal tjänster
1
Anställningsform
Tidsbegränsad anställning
Omfattning
Heltid
Tillträde
Vi erbjuder ett vikariat med tillträde enligt överenskommelse, helst så snart som möjligt och varaktighet till och med 2025-03-31
Publicerad
2024-03-20
Ansök senast
2024-04-30

Kontaktpersoner

  • Bengt Ståhl
    Enhetschef
    Telefon 044-13 55 16
  • Anders Rooth
    Vision
    Telefon 0728- 85 77 89
  • Anders Pålsson
    Sveriges ingenjörer
    Telefon 044-13 50 02
  • Mattias Schmidt
    Lärarförbundet
    Telefon 044-13 95 95

Ansökningsinformation

Referensnummer
KLK-2024-8Ansök här

Övrig information

Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 29 apr kl 07.45
Hjälpte informationen på sidan dig?