Grafisk verktygslåda

För att hjälpa till att lyfta fram platsvarumärket Kristianstad finns material som alla kan använda. Här ger vi exempel på hur logotyp, bilder, texter och grafiska mönster fungerar och samverkar för att visa upp vår plats.

Platsvarumärket lyfter fram egenskaper och värden som vi förknippar med Kristianstad och som vi vill att omvärlden också ska förknippa med vår del av Skåne.  Varumärkesplattformen är en övergripande vägledning och praktisk guide i arbetet med att förmedla en tydlig, enhetlig och positiv bild av Kristianstad. 

Inte kommunens varumärke

Platsvarumärket skiljer sig från varumärket Kristianstads kommun som innefattar kommunens uppdrag och verksamheter, exempelvis skola, vård, byggande och kultur.

Platsen är hela kommunens yta

Platsvarumärket Kristianstad innefattar alla platser i det geografiska området Kristianstads kommun, från Mjönäs i norr till Maglehem i söder, från Landön i öster till Linderöd i väster.

Alla får använda allt

Välkommen att använda platsvarumärket Kristianstad när du vill kommunicera platsen vi gillar allra mest.

Platsen Kristianstad har ett gemensamt grafiskt manér. 

Logotyp, typsnitt

Bilden av Kristianstad har en egen logotyp. Den gemensamma nämnaren gestaltas av ordet Kristianstad med en tredelad linje som symboliserar vatten, stad och natur. Reglerna för användning av logotyp och typsnitt är enkla. Du laddar ner logotypen direkt från sidan.

Budskap med en eller flera avsändare

Enskilda avsändare som presenterar sin organisation med en gemensam storytelling om Kristianstad använder ”Kristianstad” som övergripande paraplykommunikation och varumärke, tillsammans med sin organisations logotyp.

Flera avsändare som samarbetar samlar alla organisationers logotyper under paraplykommunikationen och varumärket ”Kristianstad”.

Typsnitt

Rubriker: Calibri Bold.

Ingress och brödtext: Calibri regular och light

Logotypformat

Färger

Platsvarumärket Kristianstad har en egen färgpalett som du använder när du ska kommunicera. Här finns våra färgkoder.

  • Anpassa färgvalet till ditt tema, tilltal och bildvalet. Tänk på helheten. Titta gärna på färdiga produktioner om du är osäker.
  • När du använder flera färger på ett uppslag, välj då en dominerande färg och använd de andra som accenter.
Alla färger till platsvarumärket Kristianstad

Färgskala med nyanser i orange och blå

  • Olika blåa nyanser symboliserar vatten - hav, sjöar och vattenriket i stort
  • Orange är starkt kopplad till Kristianstad och en bärare av manéret.
  • Den gula färgen kopplas till sädesfält, strand och en värmande känsla.
  • Grönt står för natur och växtkraft.

Använda bilder

När du använder bilder är det inte motivet som är det viktigaste utan känslan i bilden. Dina bilder ska harmoniera med färgvalet och platsen. Ett konsekvent bildspråk är viktigt för att skapa ett enhetligt ansikte utåt.

Bildbank

Vår Bildbank innehåller bilder som beskriver platsen Kristianstad. Där finns både köpta bilder och bilder från platsen Kristianstad, tagna av en fotograf. Kommunens kommunikatörer ansvarar för innehållet i bildbanken.

Att tänka på vid användning

  • Ange fotografens namn.
  • Se till att bildvalet stämmer överens med varumärket.
  • Bilderna du väljer ska representera färgskalan och vårt grafiska utseende.

Filmer om Kristianstad

De här filmerna beskriver Kristianstad som vi gillar det. De finns i tre varianter och är framtagna för att lyfta fram vårt platsvarumärke.

Hålla en presentation

Presentationen av platsvarumärket Kristianstad kan du ladda ner här och använda när du behöver den.

Annonsera med platsvarumärket

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?