Resultaten i näringslivets nöjd-kund-mätning

Artikeln publicerades 24 april 2024

Näringslivsprogrammet ska ge en gemensam riktning för kommunens näringslivsfrågor och tydliggöra den politiska inriktningen.

Sveriges kommuner och regioner, SKR, mäter varje år hur nöjda företag i Sverige är med sin kommunala service inom ett antal områden. Resultaten för Kristianstad ligger även i år på stabila och höga siffror, även om vi har sjunkit i rankingen jämfört med övriga kommuner. Området upphandling har i år undersökts för första gången och nått imponerande resultat.

Om man ska döma av SKR:s undersökning går Sveriges företagsklimat framåt, medan Kristianstad ligger kvar på stabila och bra siffror. Undersökningen är särskilt betydelsefull då den vänder sig till företag som har haft faktiska ärenden hos kommunen.

Kristianstads totala resultat har gått ner marginellt från index 78 till 75, men det är fortsatt ett bra resultat och räknas som ett högt mätvärde. Däremot har vi sjunkit i rankingen. Förra året rankades Kristianstad på plats 56 av 196 deltagande kommuner. I år hamnade vi på plats 102 av 198. Bland Skånes kommuner landade vi på plats 12 av 25.

I årets mätning ingår för första gången området upphandling. Här får Kristianstad 76 poäng, jämfört med övriga Sverige på 65. På frågorna om ”attityd och bemötande” samt ”förtydligande och svar på inkomna frågor” ligger Kristianstad på 87, vilket är mycket högt.

– Vi får mycket höga svarsresultat inom flera områden, vilket är väldigt rolig. Vi tar med oss resultaten av undersökningen i det fortsatta arbetet, inte minst i vårt kommande näringslivsprogram. Programmet ska ge en gemensam riktning för kommunens näringslivsfrågor och tydliggöra den politiska inriktningen, säger kommunstyrelsens ordförande Camilla Palm (M).

Även i år har företagen rankat kommunen högt, särskilt vad gäller kommunens bemötande, engagemang och kompetens.

Resultaten har gått upp vad gäller områdena bygg och miljö. När det gäller livsmedelsområdet är resultatet i paritet med föregående år, medan områdena mark och servering har tappat något. Både servering och mark ligger dock fortfarande högt.

– Det är viktigt att vi har ett gott näringslivsklimat i kommunen, därför är det glädjande att vi fortsatt ligger på stabila nivåer, även om vi tappar i rankingen. Jag är särskilt stolt över resultaten vad gäller kommunens bemötande, engagemang och kompetens. Näringslivsfrågorna är otroligt viktiga för kommunen. Vi vill att företagen trivs och utvecklas här, men också att fler startar eller flyttar hit, säger Anders Johansson, kommundirektör och ordförande i näringslivsrådet.

När det gäller vad som behöver utvecklas, tycker företagen att informationen på webbplatsen och hanteringen av ärendena skulle kunna bli bättre. Företagen efterlyser också bättre information om hur kommunens process och rutiner ser ut.

Företag som tillfrågats har haft kontakt med kommunen

Till skillnad mot Svenskt Näringslivs undersökning, mäter denna hur nöjda de företag som faktiskt har varit i kontakt med kommunen är. Mätningen är en så kallad öppen jämförelse om företagsklimatet i kommunerna med ett nöjd-kund-index, en så kallad NKI-mätning. I den bedömer företag som har haft ett ärende hos kommunen hur kontakten och servicen har varit.

NKI mäts inom sex olika myndighetsområden: bygg, mark, servering, brand, livsmedel, miljö och upphandling. Företagen får frågor gällande vår tillgänglighet, information, bemötande, rättssäkerhet, kompetens och effektivitet.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar kl 07.45
Hjälpte informationen på sidan dig?