Informationssäkerhetssamordnare

Om arbetsplatsen

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Omsorgsförvaltningen har i uppdrag från omsorgsnämnden att säkerställa en vård och omsorg i framkant.

Vi söker dig som vill axla rollen som informationssäkerhetssamordnare för omsorgsförvaltningen där en av dina viktigaste uppgifter är att driva förvaltningens arbete inom informationssäkerhet inklusive dataskydd. Du stöttar förvaltningens verksamheter i ett aktivt arbetssätt för att följa dataskyddsförordningen och informationssäkerhet.

Du kommer att delta i kommunens övergripande informationssäkerhetsgrupp. Samarbete kommer att ske med informationssamordnare på Arbete- och välfärdsförvaltningen. Din organisatoriska placering blir på planeringsenheten, enheten för digital utveckling. Vi är ett engagerat gäng där var och en har sin specialistkompetens och arbetar övergripande mot förvaltningens verksamheter.

Vi ser fram emot din ansökan!


Tjänsten avser en projektanställning som varar till den 31 december 2024 och finansieras via statsbidrag. Regeringen beräknar att satsningen ska fortgå även under 2025 under förutsättning att riksdagen anvisar medel för ändamålet. Vid fortsatt beviljning av statsbidrag kan tjänsten förlängas till december 2025.

Arbetsuppgifter

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:

• Arbeta samordnande för dataskyddsförordningen och informationssäkerhet på förvaltningen och stötta förvaltningens verksamheter i ett aktivt arbetssätt
• Ge stöd i frågor gällande efterlevnad av interna riktlinjer och gällande legala krav kopplat till informationssäkerhet. Informera förvaltningschefen/informationsägaren om legala krav inte efterlevs och vid behov rapportera till organisationens stödfunktioner.
• Utreda, rapportera och följa upp informationssäkerhetsincidenter rörande dataskyddsförordningen/GDPR, internt och till tillsynsmyndighet.
• Stödja förvaltningens verksamheter vid kravställningar i ex. upphandlingar och utveckling med informationssäkerhetsåtgärder
• Genomföra och ge stöd i informationsklassning, konsekvensbedömningar, riskanalys samt kravställning för de åtgärder som krävs för att skydda informationstillgångar.
• Informera/utbilda verksamheten avseende informationssäkerhet och personuppgiftsbehandlingar
• Ge stöd i framtagandet av PUB-avtal och eventuella krav på personuppgiftsbiträdens behandling av personuppgifter.
• Vid behov utarbeta rutiner inom ovan område
I uppdraget ingår även att vara kontaktperson till IMY, IVO, MSB och dataskyddsombud och att vara kontaktperson vid revisioner inom området.

Kvalifikationer

Vi söker dig med relevant högskoleutbildning lämplig för området alternativt arbetslivserfarenhet av informationshanteringsfrågor som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper i gällande lagstiftningar inom informationssäkerhet och dataskydd samt erfarenhet av arbete med informationssäkerhet. Det är meriterande om du har erfarenhet av strategiskt arbete och av att arbeta i en politiskt styrd organisation.

Arbetet kräver god datorvana och mycket goda kunskaper i Officepaketet. Därutöver ska du ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. B-körkort för manuell växellåda är ett krav.

Du behöver god kommunikativ förmåga när det gäller skriftlig och muntlig framställan. Det är också viktigt att du har god planeringsförmåga och förmåga till framförhållning i ditt arbete. Du är samarbetsinriktad och motiveras av att arbeta flexibelt och kan ändra arbetssätt beroende på situation. Som person är du noggrann och strukturerad. För att lyckas i rollen ser vi att dina personliga egenskaper har stor betydelse, vilket innebär att vi letar främst efter rätt person som vi kan ge möjlighet att växa in i rollen som informationssäkerhetssamordnare.

Anställningsvillkor

Antal tjänster
1
Anställningsform
Tidsbegränsad anställning
Omfattning
Heltid
Tidsbegränsad till
2024-12-31
Tillträde
Tillträde enligt överenskommelse. Projektanställning som varar till den 31 december 2024 och finansieras via statsbidrag. Vid fortsatt beviljning av statsbidrag kan tjänsten förlängas till december 2025.
Publicerad
2024-05-03
Ansök senast
2024-05-10

Kontaktpersoner

  • Ingrid Magnusson
    Planeringschef
    Telefon 044-13 68 76
  • Veronica Johansson
    Vision
    Telefon 044-13 62 82

Ansökningsinformation

Referensnummer
OMS-2024-84Ansök här

Övrig information

Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 20 maj kl 07.45
Hjälpte informationen på sidan dig?