Simma

Vår motionsbassäng ligger i ett helt eget rum, här kan du fokusera fullt ut på din träning. Vi har banor både för dig som vill ta det lite lugnare och för dig som vill simma snabbt. Behöver du inspiration till din träning kan du ta del av veckans pass som finns vid bassängen.

En uppskattad träningsform 

Att röra sig i vatten är ett skonsamt sätt att träna. Genom att simma får du både konditionsträning och styrketräning på samma gång då du hela tiden jobbar med vattnet som motstånd. Därför passar simning för de flesta, från nybörjaren till den som lever ett väldigt aktivt liv med mycket rörelse.  

Träningstips 

Ta gärna del av våra träningstips för att göra din simträning mer varierande, rolig och utmanande. Det viktigaste är att du hittar ett motiverande sätt att träna på. En del tycker det är skönt att ta det lugnt, koppla bort verkligenheten och bara simma på i behagligt tempo. Andra gillar att köra tempoökningar och få upp ett riktigt flås.  

  • Börja lugnt – har du inte simtränat tidigare eller var det längesedan? Börja i behagligt tempo och sluta när du fortfarande känner att du hade kunnat simma ett tag till. Öka distansen allt eftersom. 
  • Intervallträning - Intervallträning kan varieras i det oändliga. Simma snabbt en längd, återhämta dig en längd och upprepa valfritt antal gånger. Eller simma på tid, tillexempel 2 minuter med bra tempo, 30 sekunder återhämtning.  
  • Olika simsätt - Variera din träning med att simma på olika sätt. Varför inte testa simma crawl var 4:e längd till exempel. Eller vänd över och simma på ryggen. I simhallen finns tips på nybörjarövningar för att kunna crawla i vattnet. 
  • Veckans pass - För att få inspiration till din träning har vi alltid “veckans pass” uppskrivet på whiteboardtavlan i simhallen. Varje måndag släpps ett nytt pass. Testa gärna! Du hittar också alla gamla “veckans pass i simhallen.   

Komplement till din huvudsakliga träning 

Många motionärer och idrottare använder sig av simträning och rörelse i vatten som komplement till sin huvudsakliga sport. Vattnet gör att du kan träna hårt men med minimalt slitage på kroppen. Som löpare kan du tillexempel springa i vattnet med wetwest och samtidigt undvika de stötar du får av normal löpning. 

Vi har många idrottare som besöker oss under sin rehabtid. Vill ni ha träningstips så prata gärna med oss i personalen.  

Basta efter din träning

Vad passar bättre efter en simtur än en avkopplande bastu? I omklädningsrummet avsett för motionssim hittar du vår bastu som alltid är tillgänglig under våra öppetitider.

Candlelight swim 

Nedsläckt simhall, levande ljus och stillsam musik. Bästa kombinationen av träning och avkoppling hittar du på Kristianstads badrike.  

Framåt öppningen av Badriket kommer du att hitta här vilka tider vi har candlelight swim i simhallen. 

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.