Vad kostar det?

När du bor på ett vård- och omsorgsboende betalar du avgift för hyra, hemtjänst och mat. För att vi ska kunna debitera rätt avgift behöver vi få information om dina inkomster.

Använd e-tjänsten "Lämna uppgifter för beräkning av avgifter för insatser" för att skicka in dessa uppgifter. 

Du hittar svar på vanliga frågor om avgiften nedan. Du är också välkommen att kontakta en avgiftshandläggare.

Avgiftsfria insatser

Du betalar ingen avgift för följande insatser:

  • Ledsagare
  • Träningsboende
  • Boendestöd
  • Telefonservice
  • Stöd av förebyggande karaktär
  • Avgiftsfri avlösning i hemmet (10 timmar per månad)
  • Uppsökande verksamhet
  • Fixarna

Vanliga frågor

    • Måste jag fylla i blanketten med inkomstuppgifter?

      Om vi redan vid inflyttning i vård- och omsorgsboende har uppgifter om din ekonomi kommer dessa uppgifter att ligga till grund för avgifterna. Saknas dessa uppgifter erhåller du en blankett att fylla i. Vi skickar därefter ut en ny blankett i början på varje år där vi vill ha in uppgifter om dina inkomster. Enligt beslut av kommunfullmäktige är varje kund skyldig att uppge de inkomster man har och de övriga uppgifter som kan påverka avgiften. I avvaktan på att inkomstblanketten ska ha kommit in till omsorgsförvaltningen debiteras kunden den högsta avgiften. Detta sker även om kunden inte skickar in inkomstblanketten. På inkomstblanketten finns möjlighet att markera att du inte vill lämna uppgifter om dina ekonomiska förhållanden och accepterar då att betala full avgift enligt kommunens taxa. 

    • Vilka inkomster räknar ni med?

      Ditt avgiftsunderlag beräknas på aktuella bruttoinkomster minus skatt, uträknad enligt skattelagstiftningens regler för innevarande år. En schablonberäknad kyrkoavgift (som motsvarar den högsta avgiften i Kristianstads kommun) på den beskattningsbara inkomsten ingår i skatteberäkningen. Som inkomst räknas överskott av inkomster i inkomstslagen tjänst, näringsverksamhet och kapital som är skattepliktiga enligt inkomstskattelagstiftningen. Här räknas även bostadstillägg, särskilt bostadstillägg, äldreförsörjningsstöd och bostadsbidrag som inkomster. Dessutom räknas även vissa inkomster som inte är skattepliktiga i Sverige, bland annat stipendier samt utländsk inkomst och pension. Vi tar däremot inte hänsyn till kapitalvinster (reavinster) som härrör från försäljning av egen bostadsfastighet. Mer information finns i anvisningarna hur man fyller i inkomstblanketten.

    • Hur beräknas avgift för makar och sammanboende?

      För makar räknas inkomsterna, inklusive bostadstillägg, samman och delas därefter i två lika delar. Avgifterna beräknas därefter på den delade inkomsten. För sambor beräknas avgifterna på den egna inkomsten.

    • Påverkar förmögenheten min avgift?

      Förmögenheten i sig påverkar inte avgifter och ersättningar. Däremot räknas avkastning av förmögenhet (till exempel från bankmedel, aktier, fonder och obligationer) som inkomst. Avkastning av förmögenhet beräknas i enlighet med de kontrolluppgifter som finns tillgängliga i början av varje år. Denna avkastning, beräknad efter skatteavdrag, fördelas över det innevarande årets månader med lika stor andel varje månad.

    • Får jag något bostadstillägg?

      Det är Pensionsmyndigheten som avgör om du är berättigad till bostadstillägg (BTP) och det är därför hos dem du ansöker om detta. Det är den boendes skyldighet att meddela Pensionsmyndigheten att man flyttat in i vård- och omsorgsboende samt den nya hyran. Om så inte sker och ett för högt bostadstillägg betalas ut kommer Pensionsmyndigheten att begära återbetalning av det för högt utbetalade beloppet. Vid förändring av hyran, vilket vanligtvis inträffar vid årsskiften, ska den nya hyran anmälas till Pensionsmyndigheten för att rätt bostadstillägg ska utgå. För kunder som flyttar in i en lägenhet i vård- och omsorgsboende upprättas ett hyreskontrakt, vilket bör bifogas ansökan om bostadstillägg.

    • Hur mycket får jag själv behålla av mina inkomster?

      Lagstiftningen 2018 anger att du ska ha kvar lägst 5 136 kronor/månad för mat och övriga personliga omkostnader. Från dessa avgår den obligatoriska råvarukostnaden för maten på 2 000 kronor samt 539 kronor för de förmåner man erhåller i vård- och omsorgsboendet. När dessa avdrag gjorts återstår minst 2 597 kronor vilket du ska ha kvar för dina personliga omkostnader. Om ditt bostadstillägg är kraftigt reducerat på grund av förmögenhet kan detta medföra att du inte har kvar 2 597 kronor/månad.

    • För vilka förmåner görs avdrag på minimibeloppet?

      I det tidigare nämnda avdraget på minimibeloppet, 539 kronor/månad, ingår rengöringsmedel, tvättmedel, tvättlappar, toalettpapper, glödlampor till fasta armaturer, städutrustning, förbandsartiklar och sjukvårdsmaterial (med undantag för individuellt ordinerat material), tekniska hjälpmedel, tv-licens, elektricitet samt kostnader för utbyte och reparationer av möbler och hushållsapparater i de gemensamma utrymmena. Lakan, övrig sängutrustning och handdukar ingår inte i ovanstående utan detta får du själv ansvara för.

    • Hur får jag reda på vad jag ska betala?

      Vid varje beslut som gäller beräkning av inkomster, högkostnadsskydd, förbehållsbelopp och avgifter ska ett avgiftsbeslut utfärdas, undertecknas av avgiftshandläggaren och skickas till kunden. I detta framgår alla uppgifter om hur din inkomst beräknats och vilka avgifter som ska betalas. Om något händer som medför att dina avgifter förändras kommer ett nytt avgiftsbeslut att fattas och skickas till dig. 

    • Kan jag få lägre avgift om jag har stora utgifter?

      Har du speciella behov som motiverar ett högre förbehållsbelopp än 2 597 kr/månad kan du ansöka om ett individuellt tillägg. Det kan gälla om du har stora utgifter för sjukresor, rehabilitering eller om du har kostnader för god man eller underhållsbidrag för barn. Gemensamt för alla ansökningar om tillägg till minimibeloppet är att du måste bifoga giltiga intyg från till exempel överförmyndare, Försäkringskassan, domstol eller läkare. Ansökningsblankett med anvisningar finns hos avgiftshandläggaren.

    • Hur mycket kostar matabonnemanget i ett vård- och omsorgsboende?

      För ett matabonnemang omfattande frukost, lunch, mellanmål och kvällsmat debiteras du 3 447 kronor/månad vilket motsvarar 114,90 kronor/dag.

      Konsumentverket har beräknat att råvarukostnaden avseende mat för en äldre person år 2018 uppgår till 2 000 kronor/månad. Detta är den kostnad du minst kommer att få betala för maten. Tillredningskostnaden avser omsorgsförvaltningens tillagningskostnader och betalas endast om du har något avgiftsutrymme kvar att utnyttja när övriga avgifter betalats. Om du behöver sondmat betalar du samma avgift som övriga kunder. 

    • Hur mycket kostar hyran i ett vård- och omsorgsboende?

      I flertalet fall betalar du hyra för din lägenhet i vård- och omsorgsboendet. Hyran du betalar utgör ersättning för den bostad du bor i, för de mervärden de gemensamma ytorna i boendet medför samt för trygghetslarmet. Den har tidigare fastställts av kommunfullmäktige men regleras varje år med den förändring som sker inom allmännyttans bostadsbestånd, det vill säga AB Kristianstadsbyggen. För år 2018 innebär detta att hyrorna ökar med 0,85%.

    • Hur mycket kostar hemtjänst i ett vård- och omsorgsboende?

      För den vård, service och omsorg, inklusive den sjukvård som ges av omsorgsförvaltningens sjuksköterskor, du får i vård- och omsorgsboendet betalar du avgift för hemtjänst. Denna debiteras med 2 044 kronor per månad. Detta är det belopp som socialtjänstlagen anger är det högsta som för närvarande får debiteras för insatser som beviljas jämlikt samma lag. Det är dock din personliga ekonomi som slutligen avgör om du kommer att betala detta belopp eller om avgiften kommer att bli reducerad.

    • Kan jag avstå från vissa måltider?

      Om du väljer att av någon anledning välja bort någon måltid kan du beställa detta på en särskild blankett. Då dras denna kostnad från ditt abonnemang. Du kanske vill tillaga någon måltid själv eller erhåller hjälp från någon närstående. 

    • Får jag avdrag om jag reser bort?

      Om du har meddelat minst sju dagar i förväg att du reser bort görs avdrag för de måltider du inte äter. Vid bortovaro hel dag görs även avdrag med 1/30-del av hemtjänstavgiften. 

    • Vem betalar hyran i min gamla bostad?

      Om du vid inflyttning i ett vård- och omsorgsboende måste betala hyra i din gamla lägenhet kan du ansöka om jämkning för dubbel bostadskostnad under uppsägningstiden. Uppsägning av lägenheten ska ske samtidigt som du tackar ja till vård- och omsorgsboendet. Vid jämkningen utgår beräkningen från vilken månad som respektive hyra betalas och inte vilken månad hyran avser.

      Även om du flyttar från egen fastighet kan du erhålla jämkning för dubbla boendekostnader. I båda fallen får ingen annan person bo i bostaden om jämkning ska kunna erhållas.

      Jämkning kan som längst beviljas från och med den månad kunden tackar ja till boendet och de därefter kommande tre månaderna.

      För att erhålla jämkning ska du ansöka om detta på en särskild blankett som du beställer hos avgiftshandläggaren. Handläggaren kan också svara på frågor kring ansökan och regler.

    • Kan min maka/make/sammanboende bo kvar i vårt hus?

      Kristianstad kommuns avgiftsregler ska garantera att den hemmavarande parten ska kunna bo kvar i deras före detta gemensamma bostad och även ha medel kvar till sin försörjning. För att den make/maka/sambo som bor kvar hemma inte ska drabbas ekonomiskt om den ena parten flyttar till ett vård- och omsorgsboende görs därför en kontroll att den hemmavarande har kvar medel till boendet.

    • Vad gäller vid medboende/parboende?

      Makar/sambor/partners som delar rum i något av våra vård- och omsorgsboenden debiteras vardera hälften av bostadens hyra. Om båda parterna är beviljade vård- och omsorgsboende betalar var och en även för kost och hemtjänst enligt vad som framgår i denna broschyr. Är den medboende inte beviljad vård- och omsorgsboende betalar denne avgift enligt de taxor som gäller för eget boende men kan även välja den kost som serveras på boendet och betala enligt fastställd prislista.

    • Kan jag ha kvar min sommarstuga?

      Om din fritidsbostad kan bedömas ha en rehabiliterande verkan för dig – inget annat räknas med vid denna bedömning – kan du ansöka om jämkning för detta. Efter utredning fattas beslut vilket kan medföra att du beviljas ett tillägg till minimibeloppet för den fastighetsavgift du betalar för fritidsbostaden. Detta beräkningssätt garanterar att du inte behöver betala fastighetsavgiften med ditt minimibelopp.

    • Behöver jag någon hemförsäkring?

      Hyresgästen rekommenderas starkt att ha en egen heltäckande hemförsäkring. Du bör kontakta ditt försäkringsbolag för diskussion om vad din hemförsäkring bör omfatta. Ett allrisktillägg bör övervägas om du till exempel har en dyrbar tandprotes eller hörapparat och önskar försäkra denna om den skulle tappas bort. Andra tillägg bör övervägas om du äger inventarier, smycken eller andra ägodelar till större värden. En del försäkringsbolag ersätter inte stölder som äger rum på särskilda boenden, eftersom dörren till den enskilde kundens bostad mestadels är olåst, om man inte har tecknat en försäkring med allrisktillägg. Kontakta ditt försäkringsbolag för kontroll av vilka regler som gäller.

    • Vad händer om jag inte har någon egen hemförsäkring?

      Omsorgsförvaltningen har tecknat en subsidiär hemförsäkring för de kunder som bor i vård- och omsorgsboende som endast träder in om kunden inte har någon egen hemförsäkring. Denna täcker dock endast momenten ansvar, det vill säga om man orsakar brand- eller vattenskada, samt lösöre uppgående till två prisbasbelopp (91 000 kronor) om detta skadats eller försvunnit vid inbrott, brand, vattenskada, skadegörelse eller liknande. Den täcker till exempel inte borttappade saker (till exempel hörapparat eller tandprotes), skadedjur, stöld som skett då andra haft nyckel till lägenheten, rättsskydd, överfallsskydd, skydd vid resa etcetera.

    • När kommer räkningen?

      Räkningen är dig tillhanda omkring den 21:e i varje månad. Den avser då den förra månaden och ska vara betald den 5:e i efterföljande månad.

    • Hur kan jag betala räkningen?

      Ett enkelt sätt att undvika försenade betalningar är att använda sig av autogiro. Du får hem räkningen hem så att du kan se vad som ska betalas och beloppet dras automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Blankett för anmälan om autogiro finns att beställa hos avgiftshandläggarna eller på kommunens hemsida. Välj E-tjänster i menyn till höger högst upp och bläddra ner till Omsorg och hjälp där du väljer ”Autogiro: Medgivande för avgifter, blankett”. Blanketten går att fylla i på datorn men måste sedan skrivas ut och skickas in till Kristianstads kommun.

      Det är även möjligt att erhålla räkningen som e-faktura. Ta kontakt med din bank för att anmäla dig till detta. 

    • Vad händer om jag inte betalar min faktura?

      Påminnelse om obetald räkning skickas ut 7-13 dagar efter förfallodagen och därefter inkassokrav senast 14 dagar efter påminnelsens utskick. Vid försenad betalning debiteras ränta. Inkassokrav medför att en kravavgift om 180 kronor debiteras kunden.

      Vid dödsfall är dödsboet är ansvarigt för att begära att ett eventuellt autogiromedgivande återkallas hos den avlidnes bank. Inbetalning som gjorts efter dödsfallet återbetalas inte.

    • Vad gör jag om jag inte får någon räkning?

      Kontakta ansvarig avgiftshandläggare om du inte fått någon faktura. Enligt lagstiftningen (Konsumenttjänstlagen och Preskriptionslagen) ska betalning för utförda tjänster betalas när den som levererat tjänsten begär det men efter 3 år förfaller denna möjlighet. Omsorgsförvaltningen har alltså möjlighet att begära retroaktiv betalning för utförda insatser.

    • Vilka avgiftsregler gäller vid inflyttning?

      Hyra börjar debiteras från och med den dag hyresgästen tackar ja till den inflyttningsklara lägenheten medan hemtjänst och kost börjar debiteras från och med dagen när inflyttning sker.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.