Konsumentvägledning

Kommunens konsumentvägledare finns tillgänglig för bokade besök på onsdagar i kommunens medborgarcenter. Du kan också mejla eller ringa för att få hjälp. Här har vi också samlat länkar till organisationer och myndigheter som kan hjälpa dig i olika konsumentfrågor.

Varje onsdag finns konsumentvägledaren i medborgarcenter och ger råd via besök eller via telefon. Om du vill träffa konsumentvägledaren måste du boka ett besök i förväg. Du kan mejla dina frågor när som helst. Vi försöker att svara på ditt mejl inom tre arbetsdagar.

Den här hjälpen får du av oss

Konsumentvägledaren kan berätta om de viktigaste lagarna inom konsumentområdet. Är du missnöjd i samband med en tvist får du information om din rätt och hjälp vidare till andra typer av konsumentvägledning eller hänvisning till den instans som kan pröva tvisten. Kontakta konsumentvägledaren när du:

  • Har funderingar inför ett köp av en vara eller tjänst
  • Undrar om exempelvis garantier, öppet köp eller ångervecka
  • Vill veta mera om reklamation eller köp över internet
  • Vill fråga om en föreläsning till en skola eller intresseförening (gör en  bokningsförfrågan i vårt formulär)

Material på Medborgarcenter

Medborgarcenter har gott om material inom konsumentområdet. Hos oss finns också  informationsbroschyrer inom vanliga områden. Du kan hämta färdiga mallar för tillfällen när du som konsument vill anlita hantverkare, köpa begagnad bil eller hyra en lägenhet i andra hand.

Annan hjälp inom konsumentområdet

Hallå konsument

Konsumentverkets upplysningstjänst där du kan ställa frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer, hållbara val och annat du behöver hjälp med.

Hallå konsument

Allmänna reklamationsnämnden

Prövar tvister mellan konsumenter och företag och fattar beslut om hur tvisten ska lösas. Beslutet är en rekommendation och inte tvingande. Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av konsumenter. De har ingen rådgivning.

Allmänna reklamationsnämnden

Budgetrådgivning och skuldsanering

Hos kommunens budgetrådgivare kan du få råd och hjälp om budget, vardagsutgifter och hitta lösningar på betalningsproblem. De hjälper dig om du vill ansöka om skuldsanering.

Budgetrådgivning och skuldsanering

Energi- och klimatrådgivning

Kommunens energi- och klimatrådgivare ger råd och stöd om du har frågor om uppvärmning och energieffektivisering i din bostad. Ger också vägledning när det gäller val av transporter och drivmedel.  

Energi- och klimatrådgivning

Fastighetsmäklarinspektionen

Är en statlig tillsynsmyndighet som registrerar och granskar mäklare samt informerar om god fastighetsmäklarsed.

Fastighetsmäklarinspektionen

Konsumenternas

Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå ger privatpersoner fakta och vägledning när det gäller försäkringar, lån, betalningar, pensioner och sparande.  

Konsumenternas

Konsumenternas energimarknadsbyrå

Informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör energimarknaden.

Konsumenternas energimarknadsbyrå

Konsumentverket

Arbetar med tillsyn, kontroller och omvärldsbevakning för att du som konsument ska kunna göra medvetna val och inte råka illa ut när du köper varor eller tjänster. På deras webbplats hittar du bland annat olika testresultat och råd och stöd vid reklamationer.

Konsumentverket

Konsument Europa

Konsumentinformation och råd när du handlar eller vill klaga på varor och tjänster inköpta i ett annat EU-land, Norge och Island.

Konsument Europa

Råd och rön

Råd och rön testar produkter och tjänster och vill bidra till en långsiktigt hållbar konsumtion, både för den egna plånboken och för miljön. Testerna görs av professionella och ackrediterade laboratorier. 

Råd och rön

Telekområdgivarna

Ger vägledning och hjälp om abonnemang för tv, telefoni och bredband.

Telekområdgivarna

Boka ett besök med föreläsning 

Konsumentvägledaren kan även besöka skolor och intresseföreningar för att berätta om konsumentfrågor. Gör en bokningsförfrågan i vårt formulär. Vi är givetvis lyhörda för era önskemål, men normalt handlar en föreläsning om de här sakerna.

  • Vilka lagar skyddar konsumenters rättigheter?
  • Vad ska jag tänka på innan jag köper en vara eller tjänst?
  • Hur fungerar garantier, öppet köp eller ångervecka?
  • Kan jag handla tryggt via internet?
  • Vad gör jag om något jag köpt inte fungerar?


Vilken målgrupp?

I första hand gäller föreläsningen kommunala skolor och utbildningar.

  • Årskurs 7-9
  • Gymnasiet
  • Vuxenutbildning och Sfi

I mån av tid erbjuder vi även föreläsningen till intresseorganisationer och pensionärsföreningar

Hur lång tid?

En normal föreläsning tar ungefär en timme. Maxtiden vi erbjuder är tre timmar (exempelvis vid flera klassbesök). 

Meddela fel på sidan

Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

* Obligatoriskt om du vill få svar

Det du skickar till kommunen blir allmän handling.

Kontakt

Konsumentvägledning

Telefon

044-13 24 34

Besöksadress

Rådhus Skåne

Västra Storgatan 12

291 29 Kristianstad

Telefontider

Ons 09:00—11:30
Fre 09:00—11:30

Besökstider

Ons 13:00—16:00
Fler kontakter

Konsumentvägledare

Qalinle Dayib

044 - 13 24 34