Insatser enligt LSS och SoL

Vi arbetar för att erbjuda dig som har en funktionsnedsättning stöd och service som anpassas efter dina behov för att du själv skall kunna bestämma över din vardag.

Funktionsstöd verkställer insatser som finns för att ge dig med funktionsnedsättning stöd i ditt dagliga liv.

Grunden i Funktionsstöds verksamhet är den lagstiftning som styr området:

  • Lagen om stöd och service till vissa personer med funktionsnedsättning (LSS)
  • Socialtjänstlagen (SoL) för personer under 65 år, om rätten till bistånd 4 kap. 1 § eller anhörigstöd eller anhörigbidrag enligt kommunala riktlinjer i 4 kap. 2 §. Boendestöd för psykiskt funktionshindrade.

Ansökan om LSS-insatser

För att kunna få det stöd du behöver utifrån din funktionsnedsättning, behöver du ansöka om detta. Det är sedan biståndshandläggare som fattar beslut om insatser utifrån dina behov. Biståndshandläggaren har tystnadsplikt. Du hittar ansökan under E-tjänster på denna sida.

Du kan till exempel ansöka om ledsagarservice, korttidsvistelse, daglig verksamhet, personlig assistans eller bostad med särskild service. Om du har fyllt 18 år kan du fylla i och skicka in din ansökan själv. Vårdnadshavare till barn och unga kan också ansöka om insatser. Finns det två vårdnadshavare kommer båda att kontaktas av en handläggare efter att en ansökan inkommit.

Vår servicegaranti till dig som ansöker om bistånd eller insatser

Vår servicegaranti är ett löfte om vilket innehåll och kvalitet du kan förvänta dig av vår service när du ansöker om bistånd eller insatser från omsorgsförvaltningen. 

Vårt mål är att fatta beslut inom tre månader från att vi fått din ansökan.

Vi garanterar:

  • Att en handläggare tar en första kontakt med dig inom en vecka från det att ansökan – muntligt eller skriftligt – har kommit in till oss.
  • Att du får information om vem som handlägger ditt ärende, hur handläggningen kommer att gå till samt information om ungefärlig handläggningstid.
  • Att informera dig i god tid om vi bedömer att handläggningstiden kommer ta längre tid än tre månader.

För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt är det viktigt att du:

  • Skickar in de intyg och underlag som vi frågar efter.
  • Medverkar vid utredningen så att vi kan fullfölja den på bästa möjliga sätt.

Är du inte nöjd?

Om vi inte lever upp till det vi garanterar är vi angelägna om att du kontaktar oss. Du kan välja mellan att lämna dina synpunkter på följande sätt:

  • Skriv ner dina synpunkter och skicka till: Kristianstads kommun, Omsorgsförvaltningen, Myndighetsenheten, 291 80 Kristianstad.
  • Fyll i formuläret Synpunkten. Här kan du lämna synpunkter på hela kommunens verksamhet, såväl positiva som negativa. Välkommen att tycka till!
  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.