Ansök om ekonomiskt bistånd, försörjningsstöd
Här kan du ansöka om ekonomiskt bistånd.
Om du inte har kontakt med en socialsekreterare och har allmänna frågor om försörjningsstöd eller vill göra en ansökan kontaktar du Medborgarcenter på telefonnummer: 044-13 50 00.
Telefontid Måndag – torsdag kl. 7.30 – 17.00, fredag 07.30 – 16.00.
Beskriv kort vad du behöver hjälp med och lämna dina kontaktuppgifter. Om du har ringt före kl. 12 på dagen kommer du att få ett SMS samma arbetsdag, om du ringer efter kl. 12 får du ett SMS senast kl. 12 arbetsdagen efter.
Du får ett SMS från oss med en tid då vi kommer att ringa upp dig. Det är viktigt att du är tillgänglig och svarar när vi ringer på den bokade tiden. Vi ringer från dolt nummer.
Ansökan om fortsatt ekonomiskt stöd med hjälp av e-tjänst
Om du redan har en kontakt med en handläggare kan du ansöka om fortsatt ekonomiskt stöd genom att använda vår e-tjänst:
Tänk på det här du innan ansöker:
- Du kan bara söka en gång per månad så samla alla utgifter du vill ansöka om.
- Spara alla kvitton och andra underlag till utgifter du ansöker om ifall vi behöver kontrollera något.
- Ekonomiskt bistånd är den allra sista utvägen när alla andra alternativ är uttömda.
- Du kan ha rätt till andra bidrag som du ska söka i första hand.
- Felaktiga uppgifter kan leda till polisanmälan för misstänkt bidragsbrott och återkrav, om du får bistånd som du inte har rätt till.
I e-tjänsten kan du:
- Ansöka om ekonomiskt bistånd
- Se vad beslutet blev och varför
- Se när du får pengar och hur mycket
Om du väljer att ansöka på pappersblankett finns den att hämta den på Medborgarcenter vid Rådhuset eller vid Östra kommunhusets reception. Du kan även skriva ut blanketten.
Hur lång tid tar det innan du får ett beslut?
Vår målsättning är att du ska få ett beslut inom tre arbetsdagar från det att du haft mötet med handläggare. För närvarande har vi hög arbetsbelastning och handläggningstiden är därför upp till 15 dagar när du har lämnat in alla handlingar, du bör därför kontakta oss i så god tid som möjligt.
Vanliga frågor
-
Hur får jag tillgång till e-tjänsten?
Kontakta din handläggare för ekonomiskt bistånd för att få tillgång till e-tjänsten Mitt försörjningsstöd.
-
-
När e-legitimationen inte funkar
Kontakta utgivaren av e-legitimationen. Vanligtvis är det din bank.
-
-
När internet inte fungerar
Testa om någon annan sida fungerar, exempelvis www.kristianstadsbladet.se. Om denna sida inte heller fungerar, kontakta din internetleverantör.
-
-
Underhåll av tjänsten
Den första torsdagen i månaden stängs tjänsten ner mellan 12-14 för underhåll.
Under denna tid är det inte möjligt att logga in. Försök igen senare.
Några få gånger under året kommer tjänsten också att stängas under en längre period för underhåll. Information om när detta är publiceras på www.kristianstad.se/mittforsorjningsstod.
-
-
Övriga inloggningsproblem
Kan du inte logga in trots att både internet och din e-legitimation fungerar? Vänta och försök igen senare.
-