Vi fortsätter att ha bästa kundservice för kommuner
Uppdaterad:den 15 februari 2023 14:09Arkiverad
För andra året i rad tog Kristianstads kommuns medborgarcenter hem titeln ”Årets bästa kundservice för kommuner” från kvalitetsmätningsföretaget Brilliant Future. 2,3 miljoner kundomdömen ligger till grund för utmärkelsen.

Brilliant Future mäter hur människor som kontaktar medborgarcenter upplever medarbetarnas bemötande. Medborgarcenters mål var att försvara vinnartiteln och ambitionen höll hela vägen. När undersökningarna för 2022 sammanställts blev medborgarcenter i Kristianstads kommun landets bästa kommunala kundcenter.
Medborgarcenter har jobbat hårt för att behålla medarbetarnas känsla för medborgarnas behov och samtalscoacherna Sofia Kihlman och Krister Nilsson berättar hur gärna alla ville ta hem segern igen, framför allt för att bevisa för sig själva att organisationen faktiskt är så här bra.
–Som medborgare ska du få samma engagemang och bemötande vem du än pratar med hos oss. Det är vårt arbete med regelbunden samtalscoachning som gett oss den här framgången, säger Sofia Kihlman.
–Vi har otroligt stort engagemang för kommunen, våra medborgare och varandra. Det här är ett fantastiskt team som har kul tillsammans, säger Krister Nilsson
Mätningen baseras på data från totalt cirka 2,3 miljoner kundomdömen. Kristianstads kommun hamnade på förstaplats, följd av Norrtäljes och Enköpings kommuner. Glädjen bland medborgarcenters medarbetare var stor efter vinstbeskedet. Nu ska de ladda om för 2023.
–Vårt mål är att bibehålla det utmärkta arbete som har gett ett så tydligt resultat. Vi fortsätter att ha medborgaren i fokus och satsar på engagemang, enkelhet och ett gott samarbete internt i kommunen, säger medborgarcenters tillförordnade enhetschef Leonora Sadriu.