Nämndsekreterare, arbete och välfärd


Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 84 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

Låter det lockande med en nyckelroll i en effektiv och kvalitetssäkrad nämndprocess? Då ska du söka jobbet som nämndsekreterare!

Utvecklingsenheten arbetar tillsammans med HR-enheten och ekonomienhet under förvaltningschefen. Genom stöd och samordning ska enheten ge förvaltningen och dess verksamheter förutsättningar att klara sina uppdrag för medborgarna i kommunen. Utvecklingsenheten består av elva medarbetare med olika funktioner. Inom enheten finns verksamhetsutvecklare, kommunikatör, integrationssamordnare, drog- och brottsförebyggande samordnare samt samordnare mot våld i nära relation.

 

Arbetsuppgifter

Som nämndsekreterare på arbete och välfärdsförvaltningen får du chansen att ha en central roll där du får goda kunskaper om hela förvaltningen och hur en politiskt styrd organisation är uppbyggd. Du arbetar självständigt med ett skapa rutiner och struktur samt att utveckla nämndarbetet. Du får också utredningsuppdrag från förvaltningschefen och utgör ett stöd till förvaltningens ledning och nämnd.

Rollen innebär att du är sekreterare i arbete och välfärdsnämnden, drog- och brottsförebyggande rådet och i förvaltningsövergripande samverkansgrupp. Arbetet innebär beredning, praktisk planering, protokollföring av sammanträden och det för- och efterarbete som ingår. I Kristianstads kommun är nämndprocessen till stora delar digital och vi arbetar i ärendehanteringssystemet Evolution.

Du arbetar med att säkerställa en god kvalitet i ärendeprocesserna och att den politiska ärendeprocessen följs i enlighet med kommunallag och andra för verksamheten gällande lagar och styrdokument. Nämndsekreteraren är  dessutom förvaltningens kontaktperson för det kommunövergripande arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR.

Det ingår även att vara servicefunktion till förvaltningschef och politik. I arbetet ingår dessutom att ta fram underlag och andra förekommande administrativa uppgifter som enheten ansvarar för, som till exempel att skriva tjänsteutlåtande till motioner och medborgarförslag.

 Under 2019 tillträder en ny nämnd, vilket innebär ett pedagogiskt ansvar för utbildning av nämnden. Det ingår även att utveckla den politiska nämndens administrativa processer i samarbete med nämndens presidium.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig med högskoleutbildning med inriktning mot samhällskunskap eller offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet och av kvalificerat administrativt arbete. Dina IT-kunskaper är bra och du har erfarenhet av ärendehanteringssystem och Officepaketet. Det är meriterande om du arbetat i Evolution, har utbildning inom förvaltningsrätt, erfarenhet av utredningsarbete eller kunskap om dataskyddsförordningen, GDPR.

I arbetet förekommer mycket dokumentation och kommunikation, vilket kräver god stilistisk förmåga och att du med lätthet kan uttrycka dig i svenska i tal och skrift. Jobbet kräver att du är serviceinriktad, noggrann, självgående, initiativtagande och strukturerad 

 

Anställningsvillkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning med start snarast enligt överenskommelse. Placering är på Östra kommunhuset i moderna lokaler i Kristianstad med närhet till buss.

Sista ansökningsdag är 2018-12-16.

Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta utvecklingschef arbete- och välfärd Kajsa Jordevik på 044-13 61 76.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Löneform Månadslön
Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Kristianstad
Referensnummer AOV-2018/896
Kontakt Kajsa Jordevik, utvecklingschef, 0733-13 61 76
Facklig företrädare Lena Hagerman, SACO/SSR, 044-13 69 96
Sista ansökningsdag 2018-12-16