Till startsidan

Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Neither the City of Kristianstad nor any entity within the city´s administration can be held liable for the correctness of the translation.

Lättläst: Vård- och omsorgsboende

Ett vård- och omsorgsboende är för dig som har stort behov av vård och behöver mycket hjälp.

Har du svårt att klara av att bo hemma
kan du kanske få flytta till ett vård- och omsorgsboende.
Ett vård- och omsorgsboende är för dig som har stort behov av vård
och behöver mycket hjälp.

Ett vård- och omsorgsboende är ett stort hus med många lägenheter.
Det finns också en matsal och ett vardagsrum.

På vård- och omsorgsboende bor du i en egen lägenhet.
Det är oftast ett rum.
Du har även ett badrum med dusch och toalett.

På ett vård- och omsorgsboende finns det alltid personal.
Personalen jobbar dag, kväll och natt.

Om du vill söka vård- och omsorgsboende
ska du prata med en biståndshandläggare.
Ring till kommunens växel på telefonnummer 044-13 50 00.
Säg att du vill prata med en biståndshandläggare.
Tala om var du bor och hur gammal du är.
Växeln kopplar dig till rätt person. 

Du betalar en avgift för boendet.
Avgiften beror på hur mycket pengar du har.
I avgiften ingår hyra, mat, omsorg och viss sjukvård.

Tillbaka

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.