Lättläst: Hjälpmedel

Du kan få hjälpmedel för att kunna klara vardagliga saker. En rullator eller särskilda bestick är hjälpmedel.

Du kan ibland behöva hjälpmedel
för att klara ditt dagliga liv.
Exempel på hjälpmedel är:

  • Rullstol
  • Rollator
  • Toalettförhöjning
  • Duschpall
  • Köksredskap
  • Bestick

En arbetsterapeut i Kristianstads kommun
kan låna dig hjälpmedel.
Ring kommunens medborgarcenter
på telefonnummer 044-13 50 00.
Säg att du vill prata med en arbetsterapeut.
Tala om för personen var du bor.
Medborgarcenter kopplar dig till rätt person.

Du och arbetsterapeuten bestämmer tid
för ett besök hemma hos dig.
Arbetsterapeuten undersöker
vilket hjälpmedel du behöver.

Du får låna hjälpmedel
utan att det kostar något.

Det kostar pengar att prova
vilket hjälpmedel du behöver.
Hur mycket det kostar beror på
hur mycket pengar du har.

Du ska lämna tillbaka hjälpmedlet
när du inte längre behöver det.

Tillbaka

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.