Lättläst: Hjälpmedel

Hjälpmedel kan behövas för att du ska kunna utföra vardagliga aktiviteter, som att äta och dricka, klä dig, sköta din hygien eller förflytta dig.

Du kan ibland behöva hjälpmedel
för att kara ditt dagliga liv.
Exempel på hjälpmedel är:

  • Rullstol
  • Rollator
  • Toalettförhöjning
  • Duschpall
  • Köksredskap
  • Bestick

En arbetsterapeut i Kristianstads kommun kan låna dig hjälpmedel.
Ring kommunens växel på telefonnummer 044-13 50 00.
Säg att du vill prata med en arbetsterapeut.
Tala om för personen i växeln var du bor.
Växeln kopplar dig till rätt person.

Du och arbetsterapeuten bestämmer tid
för ett besök hemma hos dig.
Arbetsterapeuten undersöker vilket hjälpmedel du behöver.

Du får låna hjälpmedel utan att det kostar något.
Det kostar pengar att prova vilket hjälpmedel du behöver.
Hur mycket det kostar beror på hur mycket pengar du har.
Du ska lämna tillbaka hjälpmedlet när du inte längre behöver det.

Tillbaka

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.