Lättläst: Funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få hjälp och stöd av kommunen.
Du som har en funktionsnedsättning
kan få stöd och hjälp.
Personlig assistent
Om du har svårt att äta, klä på dig,
tvätta dig eller komma ut och träffa människor
kan du få hjälp av en personlig assistent.
Assistenten hjälper dig både hemma
och utanför hemmet.
Du är själv med och bestämmer
vem som ska vara din assistent.
Bostad
Du kan få hjälp med att få en bostad.
I bostaden får du den hjälp du behöver.
Du kan bo själv i en lägenhet
eller tillsammans med fler personer
i en gruppbostad eller i ett serviceboende.
Aktiviteter
Alla vill ha något att göra.
Du som har en funktionsnedsättning
kan komma till Funktionsstöd.
Du får komma varje dag.
På Funktionsstöd får du något att arbeta med.
Ansök om stöd och hjälp
För att du ska få hjälp behövs det ett beslut.
En LSS-handläggare tar beslutet.
LSS betyder lagen om stöd och service
till vissa personer med funktionsnedsättning.
För att få ett beslut ska du prata med en handläggare.
Ring kommunens medborgarcenter
på telefonnummer 044-13 50 00.
Säg att du vill prata med en LSS-handläggare.
Tala om var du bor.
Medborgarcenter kopplar dig till rätt person.