Lättläst: Funktionsnedsättning

Om du har en funktionsnedsättning kan du få hjälp och stöd av kommunen.

Du som har en funktionsnedsättning
kan få stöd och hjälp.

Personlig assistent

Om du har svårt att äta, klä på dig,
tvätta dig eller komma ut och träffa människor 
kan du få hjälp av en personlig assistent. 
Assistenten hjälper dig både hemma
och utanför hemmet. 
Du är själv med och bestämmer
vem som ska vara din assistent.

Bostad

Du kan få hjälp med att få en bostad. 
I bostaden får du den hjälp du behöver.
Du kan bo själv i en lägenhet
eller tillsammans med fler personer
i en gruppbostad eller i ett serviceboende. 

Aktiviteter

Alla vill ha något att göra. 
Du som har en funktionsnedsättning 
kan komma till vår dagverksamhet.
Våra dagverksamheter heter
Afasifyren och Konsensus
Där gör vi olika saker och du träffar kompisar.

Jobb

Daglig verksamhet erbjuder jobb 
åt dig som har en funktionsnedsättning.
Du kan jobba på ett företag
eller i någon av kommunens verksamheter.

Ansök om stöd och hjälp

För att du ska få hjälp eller ett jobb behövs det ett beslut.
En LSS-handläggare tar beslutet.
LSS betyder lagen om stöd och service
till vissa personer med funktionsnedsättning.

För att få ett beslut ska du prata med en handläggare.
Ring kommunens medborgarcenter
på telefonnummer 044-13 50 00.
Säg att du vill prata med en LSS-handläggare.
Tala om var du bor.
Medborgarcenter kopplar dig till rätt person.

Tillbaka

Meddela fel på sidan

Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

* Obligatoriskt om du vill få svar

Det du skickar till kommunen blir allmän handling.