Lättläst: Valet till Europaparlamentet

Sverige är medlem i Europeiska unionen, EU. Söndagen den 26 maj 2019 är det val till Europaparlamentet i Sverige. Valet kallas EU-val.

En person står i ett valbås. Personen röstar.
En person står i ett valbås. Personen röstar.

Den 26 maj 2019 är det val i hela Europa.
I EU-valet röstar folket i EU:s alla medlemsländer.
De röstar på vilka politiker som ska bestämma i EU:s riksdag,
Europaparlamentet.

Vem får rösta?

Alla som har rätt att rösta får ett röstkort i sin brevlåda.
På röstkortet står ditt namn.
På röstkortet står i vilka val du får rösta.
På röstkortet står vilken vallokal du kan rösta i.
Det står också var du kan rösta i förväg.

Visa vem du är

När du röstar måste du kunna visa att du är du.
Om inte den som tar emot din röst känner dig
måste du kunna visa något identitetskort som bevisar vem du är.
Identitetskort är till exempel körkort eller pass. 
Om du inte har något sådant måste någon följa med dig och säga vem du är. 
Den personen måste ha ett identitetskort. 

Rösta med bud

Om du inte själv kan komma till din vallokal kan du rösta med bud.
Det betyder att en person hjälper dig att rösta genom att ta din röst till vallokalen.
Du måste själv göra i ordning din röst.

Budet får inte bestämma vilket parti du ska rösta på.
Budet får inte heller ta reda på vilket parti du röstar på.
Ett vittne måste vara med när rösten görs i ordning.

När du röstar med bud behöver du särskilda kuvert.
Kuvertet får du av din kommun eller av Valmyndigheten.

Bara vissa personer får rösta med bud

Du får bara rösta med bud om du är sjuk,
har en funktionsnedsättning eller är gammal.
De som sitter i fängelse eller i häkte får också rösta med bud.

Många olika kan vara bud

Du kan be din make, maka, partner, sambo
eller någon annan du litar på att hjälpa dig.

Om du inte känner någon som kan vara ditt bud kan kommunen hjälpa dig.
Du kan ringa till kommunen på 044-13 62 00
Lantbrevbärare kan också vara bud.

Valmyndigheten

Valmyndigheten planerar valet och ser till att allt fungerar.
Till exempel ser de till att alla som ska rösta får sina röstkort
och att det tillverkas valsedlar till partierna.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.