Lättläst: Valet 2022
Söndagen den 11 september 2022 är det val till riksdag, regionfullmäktige och kommunfullmäktige.

Den 11 september ska vi rösta till
riksdag, region och kommun.
Då får du vara med och bestämma
vilka politiker som ska bestämma
där du bor och i Sverige.
Vem får rösta?
Alla som har rätt att rösta får ett röstkort i sin brevlåda.
På röstkortet står ditt namn.
På röstkortet står i vilka val du får rösta.
På röstkortet står vilken vallokal du kan rösta i.
Det står också var du kan rösta i förväg.
Visa vem du är
När du röstar måste du kunna visa att du är du.
Om inte den som tar emot din röst känner dig
måste du kunna visa något identitetskort som bevisar vem du är.
Identitetskort är till exempel körkort eller pass.
Om du inte har något sådant måste någon följa med dig och säga vem du är.
Den personen måste ha ett identitetskort.
Rösta med bud
Om du inte själv kan komma till din vallokal
kan du rösta med bud.
Det betyder att en person hjälper dig
att rösta genom att ta din röst till vallokalen.
Du måste själv göra i ordning din röst.
Budet får inte bestämma vilket parti du ska rösta på.
Budet får inte heller ta reda på vilket parti du röstar på.
Ett vittne måste vara med när rösten görs i ordning.
När du röstar med bud behöver du särskilda kuvert.
Kuvertet får du av din kommun eller av Valmyndigheten.
Bara vissa personer får rösta med bud
Du får bara rösta med bud om du är sjuk,
har en funktionsnedsättning eller är gammal.
De som sitter i fängelse eller i häkte får också rösta med bud.
Många olika kan vara bud
Du kan be din make, maka, partner, sambo
eller någon annan du litar på att hjälpa dig.
Om du inte känner någon som kan vara ditt bud
kan kommunen hjälpa dig.
Du kan ringa till kommunen på 044-13 62 11.
Lantbrevbärare kan också vara bud.
Valmyndigheten
Valmyndigheten planerar valet och ser till att allt fungerar.
Till exempel ser de till att alla som ska rösta får sina röstkort
och att det tillverkas valsedlar till partierna.