Kristianstads kommun
Kristianstads kommun

Lättläst: Information om Kristianstads kommun

Kristianstad är en kommun i nordöstra Skåne.

Staden Kristianstad ligger i landskapet Skåne.
Här bor ungefär 40 tusen personer.
Kommunen är mer än bara staden Kristianstad.
Det är ett stort område där det finns många andra orter,
till exempel Åhus, Tollarp, Degeberga och Fjälkinge.
I hela kommunen bor det 80 tusen personer.

Den danske kungen Christian den fjärde
grundade staden Kristianstad år 1614.
Kungens vapensköld kallas för C4-märket.
Det är en symbol för Kristianstad.

Kristianstads kommun är Sveriges centrum
för företag som gör och säljer mat och dryck.
Här finns över 1 600 sådana företag
och hundratals andra företag som säljer
till exempel maskiner eller service
till de företagen.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.