Lättläst: Kristianstads vattenrike

Området runt Kristianstad kallas för Kristianstads vattenrike. Det är fin natur och många sällsynta växter och djur.

Kristianstads vattenrike.
Kristianstads vattenrike.

Vattenriket är ett biosfärområde. 
Det betyder att det är ett område med fin natur
och många växter och djur.
Vi sköter om området
och arbetar för att skydda det.

Det finns ungefär 700 sådana områden
i över 120 länder.
Kristianstads Vattenrike är
området runt Helgeån
och vattnet i Hanöbukten
närmast kusten.

Många sällsynta växter och djur
lever i området.
Här finns landskap där människor har odlat och arbetat
och det finns stora inlandsstrandängar.

Du kan besöka ungefär 20 olika platser
i Vattenriket.

Här kan du tilll exempel promenera
eller gå upp i ett fågeltorn.
På varje plats kan du läsa information
om naturen och vad du kan se där.

Vattenriket har ett naturum.
Det är ett särskilt hus som ligger i Helgeå.
Där kan du lära dig mer om Vattenriket.

Vattenriket har en egen hemsida.
Du hittar länken till deras hemsida
under relaterad informaiton.
Sidan är inte på lättläst.

Tillbaka

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.