Lättläst: Coronavirus covid-19

Människor i flera länder i världen är sjuka. Viruset Corona har smittat människor. Det gör många oroliga.

Vad är corona?

Corona är ett virus. Viruset kan göra folk sjuka.
De som bli sjuka får en sjukdom.
Den heter covid-19.

Hur smittar viruset?

Viruset smittar lätt mellan människor.
När en sjuk person nyser eller hostar
sprider sig viruset med små droppar i luften.

Vilka symptom ger sjukdomen?

De allra flesta får en vanlig förkylning.
De kan få feber och hosta och lite ont i halsen.

De flesta blir friska ganska snabbt.
Men en del kan bli allvarligt sjuka.

Några få personer riskerar att bli allvarligt
sjuka eller att dö. Det är ofta gamla människor.
Eller personer som redan har problem
med lungorna eller hjärtat.

Därför är det viktigt att inte träffa gamla personer
nu när viruset sprider sig. Det gäller alla i Sverige.
En del människor märker knappt att de är sjuka.
Men de kan ändå smitta andra människor.

Vad ska jag göra om jag känner mig sjuk?

Stanna hemma så länge du är sjuk.
När du blivit frisk ska du stanna hemma
i två dagar till. Sedan kan du gå ut igen.

Annars finns risk att du smittar någon annan.
Den personen kan bli allvarligt sjuk, även om du
bara är lite förkyld.

Folk som bara är lite sjuka ska stanna hemma.
Det är inte säkert att de är sjuka i corona.
Men det går inte att testa alla.

Vad ska jag göra för att inte bli sjuk?

  • Tvätta händerna med tvål och vatten.
    Tvätta dem noga och ofta.
  • Ta inte i ansiktet med händerna.
  • Nys och hosta i ditt armveck.
    Inte i dina händer!
  • Krama inte någon.
    Ta inte någon i hand.
  • Var inte på en plats där det finns
    många människor.
  • Res inte till länder eller platser
    där många människor har blivit
    sjuka av viruset.
  • Om du känner dig sjuk kan du ringa 1177.
  • Om du har frågor om viruset ska du ringa 113 13.

Texten är från 8 sidor.
Läs mer på länken https://8sidor.se/

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.