Handbok för förtroendevalda

Här har vi samlat information för dig som är förtroendevald i Kristianstads kommun. Här finner du blanketter, länkar och vanliga frågor som rör ditt uppdrag.

Det finns en e-tjänst där du som förtroendevald kan lämna in interpellationer och motioner, meddela vilka kontaktuppgifter du vill ska användas mot medborgare och avsäga dig uppdrag.

Här finns blanketter och bestämmelser för förtroendevalda.

Surfplatta

Förtroendevalda i Kristianstads kommun får möjlighet att låna en surfplatta för att ta del av handlingar till möten. Plattorna är utrustade med mobila bredband så du kan använda den var du vill utan att behöva tillgång till trådlöst nätverk. Vid surfande utanför EU/EES tillkommer en avgift som betalas av den förtroendevalda.

Instruktioner

Här finns instruktioner för att starta upp och återställa surfplattan.

Support för surfplattan

Om du har problem med din surfplatta, exempelvis att den inte går att starta, att du inte kan läsa e-post för din kristianstad.se-mejl eller om surfplattan inte får kontakt med internet, kontakta då IT:s support:
it-servicedesk@kristianstad.se eller 044-13 55 55.

Notera att kommunen enbart ger support för de appar som vi tillhandahåller.

Vanliga frågor surfplattor

Kan jag ladda ner andra appar till min surfplatta?

Ja, det är möjligt. Kristianstads kommun ansvarar dock enbart för att plattan fungerar och att du kan ta del av möteshandlingar på den. Väljer du att lägga in eget Apple-ID och installera andra appar på den ansvarar du själv för detta. Kommunen kan enbart ge support på de appar som vi tillhandahåller.

Hur skapar jag ett nytt lösenord till surfplattan?

Om du glömt ditt lösenord till surfplattan så kan du skapa ett nytt här Länk till annan webbplats. eller kontakta ITs support via it-servicedesk@kristianstad.se eller 044-13 55 55.

Skärmen slocknar för snabbt, hur förlänger jag tiden?

Öppna inställningar.

Ikon för inställningsapplikation

Välj sedan Visning och ljusstyrka. Klicka därefter på Autolås och välj en längre tid.

Netpublicator

Förtroendevalda med uppdrag i Kristianstads kommun erbjuds att ta del av sammanträdeshandlingar och information via en surfplatta och appen Netpublicator docs. I appen publiceras sammanträdeshandlingar till förtroendevalda.

Support för Netpublicator

Om du har problem med Netpublicator, exempelvis att appen inte går att starta, eller du inte kommer åt dina handlingar, läs i första hand Vanliga frågor nedan. Kontakta i andra hand din nämndsekreterare.

Vanliga frågor Netpublicator

Finns det några alternativa sätt att använda Netpublicator utöver att använda appen i surfplattan?

Ja, man kan installera Netpublicatorappen på en dator eller en mobiltelefon.

För dator, ladda ner Netpublicator Docs från Microsoft Store.

För mobiltelefon, ladda ner Netpublicator Docs-appen från din appbutik.
Det går inte att läsa sekretesshandlingar från mobiltelefonen.

Det går också att logga in i Netpublicator via en webbläsare.

Jag kommer inte ihåg lösenordet till Netpublicator, vad ska jag göra?

Fyll i din e-postadress på Netpublicators webbplats.

Ett meddelande skickas till din e-postadress med uppgifter om hur du skapar ett nytt lösenord.

Jag kan inte läsa sekretess, vad ska jag göra?

För att kunna läsa sekretess måste ett mobiltelefonnummer vara registrerat på dig som användare i Netpublicator. Om du inte får ett sms med en engångskod när du begär kod för att läsa sekretess kontakta din nämndsekreterare.

Du kan inte läsa sekretesshandlingar i appen i mobiltelefon eller via webbläsare utan du måste vara inloggad i appen på en surfplatta eller dator.

Dokument med text som ser konstig ut, vad ska jag göra?

Om man läser dokument i Netpublicator via webbläsare så kan det ibland vara så att det i texten fattas ord och bokstäver. Texten ser trasig ut.

Det kan hjälpa att zooma in dokumentet. I appen på surfplatta och dator går det att läsa texten utan att den är trasig.

Jag ser inte några handlingar, vad ska jag göra?

Troligtvis har du blivit utloggad. Tryck på knappen Mer, de tre prickarna nere i vänstra hörnet. Välj sedan knappen Logga in på vänsterkanten.

Ikon för inställningsapplikation

Det går inte att starta Netpublicatorappen, vad ska jag göra?

Se till att surfplattan är uppdaterad med den senaste mjukvaran.

Om det ändå inte fungerar, kan man behöva ominstallera Netpublicatorappen.

Gör så här:

1. Tryck ett par sekunder på appikonen tills en liten meny öppnas. Klicka på Ta bort app.

Ikon för inställningsapplikation

2. Klicka Radera app.

Ikon för inställningsapplikation

3. Sedan kommer Netpublicator ominstalleras automatiskt, men det kan ta en stund.

Om man inte vill vänta, kan man öppna appen Företagsportalen och själv välja att installera Netpublicator.

Meddela kontaktuppgifter

För att dina kontaktuppgifter som förtroendevald ska hållas aktuella behöver du skicka in dina uppgifter till oss. Använd e-tjänsten för att skicka in dina korrekta uppgifter.

Som förtroendevald i Kristianstads kommun blir du presenterad på sidan Sök politiker. Där kan medborgare hitta kontaktuppgifter till dig, se vilket parti du tillhör och vilka uppdrag du har.

Vi publicerar alltid ditt för- och efternamn samt bostadsort. För att medborgare ska kunna kontakta dig behöver vi publicera ditt telefonnummer och/eller e-postadress. För att uppgifterna ska hållas aktuella behöver du som förtroendevald skicka in dina uppgifter till oss. Dina uppgifter behöver vi också för att kunna betala ut ersättning och för att vi ska kunna nå dig med information.

Logga in på e-tjänsten för att skicka in dina uppgifter till oss. I samband med detta ger du ditt samtycke till vilka uppgifter vi får publicera. Samtycket gäller tillsvidare och du kan när som helst välja att ta tillbaka ditt samtycke. När ditt uppdrag avslutas tar vi bort dina uppgifter från webbplatsen. Vi sparar kontaktuppgifter från de senaste två mandatperioderna, därefter gallras uppgifterna.

Partistöd

Varje år ska respektive parti som är representerat i Kommunfullmäktige redovisa hur de kommunala partistödet har använts. Här finns blanketter för redovisningen samt en riktlinje för partistöd.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Öppet Stänger kl. 17.00
Hjälpte informationen på sidan dig?