Om medborgarcenter

När du kontaktar Kristianstads kommun är det oftast medborgarcenter som tar hand om dina frågor, oavsett om du ringer eller skriver till oss. Vi har bred kunskap inom kommunens olika verksamheter och om vi inte kan hjälpa dig direkt så ser vi till att ditt ärende hamnar rätt.

Besökare hos medborgarcenter i Rådhus Skåne.
Besökare hos medborgarcenter i Rådhus Skåne.

Medborgarcenter är din enkla väg till Kristianstads kommun. Du når oss via telefon, besök, e-post, kommunens webbplats, sms och brev. Vi är tillgängliga 46 timmar per vecka.

Medborgarcenter besvarar 70 procent av alla frågor som kommer till oss direkt. Vi har kunskap om alla delar av kommunen och om vi inte kan besvara frågan så skickas den vidare till specialister inom kommunen.

Vi garanterar att du får ett engagerat bemötande och vår målsättning är att du får återkoppling på dina frågor inom 3 arbetsdagar, men för det mesta får du omedelbart svar.

Vad händer när du ringer till oss på 044 - 13 50 00

För att samtalen ska komma till rätt handläggare med rätt kompetens får du fem val:

  1. Äldrefrågor, socialt stöd eller funktionsnedsättning
  2. Barn, utbildning, kultur eller fritid
  3. Gator, parker, vatten, avlopp eller felanmälan
  4. Bygg, tomt eller miljö
  5. Övriga frågor

När ringer folk mest?

Antalet samtal till kommunen varierar under dagen och även under veckan. Under förmiddagarna är det flest samtal. I slutet av dagen och i slutet av veckan är det oftast lite färre som ringer till oss.

Vad händer när du skriver till oss

När du skriver till oss hanteras dina frågor helgfria vardagar under medborgarcenters öppettider. OBS! Akuta ärenden måste ringas in på 044-13 50 00.

Saknar du svar från oss via e-post, ber vi dig först kontrollera om svaret har hamnat i din skräppost.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.