Ansvarsfördelning
Här beskrivs ansvarsfördelning gällande avvikelser (SoL/LSS/lex Sarah)
Ansvarsfördelning
Baspersonal ansvarar för att:
-
uppmärksamma avvikelser och vidta omedelbara åtgärder efter behov
-
rapportera avvikelser i avvikelsehanteringssystemet
-
dokumentera händelsen i kundens journal och om en Lex Sarahrapport har upprättats
-
delta i analys- och förbättringsarbetet.
Enhetschef ansvarar för att
- uppmärksamma avvikelser och vidta omedelbara åtgärder efter behov
-
Informera alla rapporteringsskyldiga om deras skyldighet, muntligen och skriftligt minst en gång per år (avsedd blankett ska skrivas under en gång per år)
-
vidta omedelbara och långsiktiga åtgärder efter behov
-
underrätta den enskilde/anhörig/företrädare som berörs om händelsen samt att utredning har inletts och vilka åtgärder som vidtagits eller planeras. I förekommande fall ska information också ges om att en anmälan har gjorts till IVO.
-
Bedöma om kund/personal är i behov av stöd efter det inträffade.
-
Handlägga avvikelsen och fatta beslut i de händelser som bedöms till poäng 1-6 och allvarlighetsgraden inte är betydande eller katastrofal.
-
På uppdrag av lex Sarah-gruppen, driva utredningen även av händelser som bedöms som allvarligare.
-
Meddela verksamhetschef/myndighetschef om missförhållandet inte avhjälpts eller den påtagliga risken för missförhållandet inte undanröjts inom en vecka
-
Dokumentera händelsen i kundens journal och att en Lex Sarahrapport har upprättats om detta inte redan gjorts
-
Sammankalla berörda yrkeskategorier för en gemensam analys av inkomna händelser
-
Resultatet av analysarbetet leder till förbättringsförslag för att minska risken för upprepning
-
Återföra rapporterade händelser och förbättringsförslag till berörd personalgrupp och ledningsgrupp då detta är relevant
Verksamhetschef/myndighetschef ansvarar för att
-
Tillsammans med enhetschef, lex Sarah-gruppsutredare ta fram relevanta åtgärder i de utredningar som bedömts till 8 poäng eller mer (samt betydande eller katastrofal allvarlighetsgrad)
-
Lex Sarah-utredning som bedöms som 8 poäng eller mer (samt betydande eller katastrofal allvarlighetsgrad) avslutas med beslut
SAS ansvarar för att
-
Vid behov bistå verksamhetschef/myndighetschef/enhetschef med att bedöma och besluta om fortsatt handläggning av inrapporterade händelser
-
Rapporter som bedömts som 8 poäng eller mer (samt betydande eller katastrofal allvarlighetsgrad) enligt riskmatrisen fördelas till utredare i lex Sarah-gruppen
-
Via systemet informera verksamhetschef/myndighetschef/nämndsordförande/vice ordförande om händelser som bedömts med ovan allvarlighetsgrad
-
Ge stöd till utredningsgruppen i handläggningen av lex Sarah ärenden
-
Regelbundet sammankalla utredningsgruppen
-
Färdigställd utredning samt anmälan till IVO lämnas till nämndsekreterare för diarieföring, anslag på omsorgsnämndens dagordning och vidare hantering
- Delge informatör färdigställd utredning för publicering på intranät.
-
Årligen se över rutiner avseende avvikelser och lex Sarah
Utredare i lex Sarah-gruppen ansvarar för att
-
Inleda en utredning skyndsamt efter att en rapport har tagits emot. Målet är att utredningen ska genomföras inom åtta veckor från det att den fördelats.
-
Utredningsförfarandet dokumenteras enligt gällande föreskrift och att tillhörande journalblad används.
-
Fortlöpande ge information till SAS om utredning visar att händelsen kan bedömas som allvarlig.
-
Återkoppla resultat av utredningen till lex Sarah-grupp.
-
Återkoppla information som framkommer på lex Sarah-gruppens träffar till respektive ledningsgrupp/motsvarande grupp i lärande syfte.
Förvaltningschefen ansvarar för att
-
Det finns ett ändamålsenligt och känt system för avvikelsehantering
-
Synliggöra kvalitetsarbete inom hela förvaltningen
-
Besluta vilka avvikelser som ska anmälas vidare till IVO enligt Lex Sarah
Omsorgsnämnden ansvarar för
-
Att det finns rutiner för hur avvikelser, missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden ska handläggas.