Teamet kring kunden

Omsorgsförvaltningens övergripande mål är att kunden/patienten alltid ska vara i centrum. Åtgärder väljs, planeras och utformas utifrån den enskildes behov och i samråd med kunden eller dennes legala företrädare. Målsättningen är att uppnå ett välbefinnande för individen, uppnå hälsa i vid mening.

Teamet är de yrkeskategorier som kontaktmannen med stöd av enhetschef, legitimerad personal eller biståndshandläggare, bedömer behövs för att tillgodose kundens behov.

Enhetschefen

Ansvarar för att samordna verkställigheten av kundernas behov av både vård och omsorg . Stöttar kontaktmannen.

Sjuksköterskan

Ansvarar för att bedöma och samordna kundens samlade behov av hälso-och sjukvård. Stöttar kontaktmannen.

Arbetsterapeuten

Ansvarar för att göra aktivitetsbedömning samt åtgärda, följa upp och utvärdera resultatet av aktivitetsträning och rehabilitering. Stöttar och handleder kontaktman och rehabombud.

Fysioterapeuten

Ansvarar för att göra funktionsbedömning samt åtgärda, följa upp och utvärdera resultatet av funktionsträning och rehabilitering. Stöttar och handleder kontaktman och rehabombud.

Kontaktmannen

Ska se till att kunden har en genomförandeplan och att den följs upp. Kontaktmannen har mandat att kalla till kundteamsmöten hos kunden och är den som håller samman nätverket kring kunden.

Biståndshandläggaren

Ansvarar för att utreda och följa upp kundens behov av insatser. Stöttar kontaktmannen.

Logoped

Ansvarar för att bedöma och samordna kundens samlade behov av kommunikativ rehabilitering/habilitering och hjälpmedel. Stöttar teamet runt kunden. Arbetar endast i Stöd- och serviceenheten.

Dietist

Kan konsulteras vid behov men är annars inte en del av teamet i individuella ärenden.

Kundteammöte

Behovet av ett kundteammöte kan initieras av kunden själv, dennes legale företrädare eller någon annan i teamet runt kunden. Kontaktman, enhetschef eller biståndshandläggaren kallar samman teamet och det är kundens behov som styr vilka som är med på mötet. Kunden själv ska delta i mötet så långt det är möjligt, annars skall en utsedd legal företrädare eller annan anhörig som kunden valt ut delta. Genomförandeplanen kan behöva revideras efter dessa möten.

Verkställighetsmöte

Är ett möte (se rutin i verkställighetshandboken) som sker framför allt i hemtjänst och vård-och omsorgsboenden och i bostäder med särskilt service.  På dessa möten är kunden inte med, men kunden ska lämnat sitt samtycke      till att de får äga rum. Samtycket ska vara dokumenterat i genomförandeplanen.

Annan leverantör

Där kunder har valt annan leverantör än kommunen ska vår legitimerade hälso-och sjukvårdspersonal delta med respektive leverantör kring verkställigheten av hälso-och sjukvårdsuppgifterna.

SIP

När olika huvudmän gör insatser hos en kund kan finnas behov av att göra en så kallad SIP (Samordnad Individuell Plan). Alla i teamet runt kunden och annan huvudman har rätt att kalla till ett sådant möte, där även kunden är med så långt det är möjligt.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.