Tillfällig vistelse från annan kommun

När en kommuninvånare från annan kommun tillfälligt planerar att vistas i Kristianstads kommun.

Om du som kund planerar att vistas i Kristianstads kommun under en kortare period, kontakta din hemkommun för hjälp med ansökan. Flödet nedan visar verkställighetens interna hantering av att verkställa hjälpen från en annan kommun.

  • Vald utförare får beställning i verksamhetssystemet (Procapita) samt inkomna handlingar/underlag från bosättningskommun via fax från Myndighetsenheten.

  • Beslut verkställs i verksamhetssystemet.

  • Genomförande journal upprättas i verksamhetssystemet.

  • Dokumentation och genomförandeakt upprättas och ska vara fysiskt tillgänglig för personal och enhetschef.

  • Utförd tid registreras med aktuellt tidsregistreringssystem (Phoniro Care).

  • När den tillfälliga vistelsen är planerad längre än två veckor utses kontaktman och genomförandeplan upprättas.

  • Enhetschef meddelar skriftligt, antal utförda timmar som ska faktureras hemkommunen, till ekonomiassistenten i det geografiska området. När det gäller extern utförare ansvarar staben för faktureringen.

  • Resursfördelning för timmarna utgår inte från omsorgsförvaltningen utan intäkten från annan kommun ska finansiera kostnaden.

  • När insatserna upphör avslutas verkställigheten i verksamhetssystemet.

Rutiner utifrån ett Hälso- och sjukvårdsperspektiv:

  • Legitimerad personal får besked via legitimerad personal/patient/närstående angående tillfällig vistelse.

  • Legitimerad personal kontaktar ansvarig enhetschef.

  • Individuell bedömning måste göras i varje enskilt ärende och avtal upprättas med tydlig ansvars- och kostnadsfördelning.

  • Legitimerad personal tar emot rapport från hemkommunen.

  • Legitimerad personal ansvarar för att debiteringsunderlag finns.
  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.