Avböjda besök

Rutin avböjda besök, insatser enligt socialtjänstlagen.

  • Kund avböjer regelbundet besök under mer än två veckor (som inte beror på planerad frånvaro).
  • Enhetschef/omvårdnadspersonal har kontakt med kund för att utröna vad de avböjda besöken beror på. Dokumentation ska ske i procapita. Dokumentationen ska innehålla iakttagelser och händelser av vikt som berör insatserna, kundens behov eller situation samt avvikelser. Dokumentera vilken/vilka åtgärder som vidtogs samt vad som hände sedan/vad resultatet blev.
  • Bevakning skickas därefter till ansvarig biståndshandläggare.
  • Biståndshandläggare kontaktar kund/anhörig/legal företrädare för vidare utredning.
  • Vid behov bokas nytt hembesök. Biståndshandläggare meddelar verkställigheten som ges möjlighet att närvara.
  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.