2 Rollfördelning och ansvar inom bemanningsprocessen

.

Här förtydligas roller och ansvar i bemanningsprocessen för följande funktioner:

  • verksamhetschef
  • enhetschef
  • lokal samverkansgrupp på verksamhetsnivå
  • medarbetare
  • CBE - schemasupport
  • CBE - bemanningssupport
  • ekonom
  • HR

2:1 Verksamhetschef

Ansvarar för att

  • vara väl införstådd med gällande bemanningsprocess
  • fastställa resurstilldelning och bemanningskrav på verksamhetsnivå, tillsammans med förvaltningens ledningsgrupp
  • signalera till förvaltningens ledningsgrupp när tilldelade resurser inte täcker bemanningskravet
  • skapa förutsättningar för kompetensutveckling inom bemanningsområdet för sina enhetschefer och övriga medarbetare
  • introducera nya enhetschefer i fastställd bemanningsprocess, tillsammans med bemanningsenheten
  • samplanera mellan verksamheter/enheter för att uppnå rätt bemanning, tillsammans med sina enhetschefer/andra verksamhetschefer
  • omfördela resurser inom området vid behov
  • rekrytera nya medarbetare vid behov
  • följa upp bemanningsprocessen tillsammans med respektive enhetschef samt återrapportera till förvaltningens ledningsgrupp
  • följa upp bemanningsprocessen tillsammans med enhetschef i lokal samverkan

2:2 Enhetschef

Ansvarar för att

  • fatta beslut gällande bemanningsplanering
  • vara väl införstådd med gällande bemanningsprocess
  • fastställa bemanningskrav på enhetsnivå utifrån kundens behov, egna och medarbetares kunskaper samt tillgängliga resurser
  • signalera till verksamhetschef när tilldelade resurser inte täcker bemanningskravet
  • rekrytera vid behov, möjlighet till stöd från HR
  • introducera nya medarbetare i fastställd bemanningsprocess, tillsammans med bemanningsenheten
  • skapa förutsättningar för kompetensutveckling inom bemanningsområdet för sina medarbetare
  • samplanera med andra verksamheter/enheter för att uppnå rätt bemanning, tillsammans med verksamhetschef och kollegor
  • omfördela resurser inom enheten vid behov
  • följa gemensamma riktlinjer i bemannings- och schemaprocessen samt säkerställa att Time Care ombuden får förutsättningar att utföra sitt uppdrag
  • bevaka att samverkan och övriga lagar/avtal följs
  • följa upp bemanningsprocessen tillsammans med verksamhetschef i lokal samverkan

2:3 Lokal samverkansgrupp

Ansvarar för att

  • vara väl införstådd med gällande bemanningsprocess
  • bidra med förslag till förbättringar i bemanningsprocessen
  • följa upp bemanningsprocessen och effekter på arbetsmiljön tillsammans med verksamhetschef och enhetschef

2:4 Medarbetare

Ansvarar för att

  • vara väl införstådd med sin roll i bemanningsprocessen
  • bidra med kunskap och erfarenhet vid planering av verksamheten
  • följa gemensamma riktlinjer i bemanningsprocessen
  • följa gemensam schemaprocess
  • delta vid utbildningssatsningar inom bemanningsområdet
  • via samverkan/APT och enhetschef bidra med förslag till förbättringar i bemanningsprocessen

2:5Time Care ombud (ett-två per enhet)

Ansvarar för att

  • vara stöd till och utbilda kollegor att lägga in sina planeringsscheman
  • vara stöd till och utbilda kollegor att korrigera sina planeringsscheman kontra bemanningskraven vid "diffning"
  • vara en koppling mellan medarbetarna och schemasupporten

2:6 CBE - Schemasupport

Ansvarar för att

  • vara väl införstådd med gällande bemanningsprocess
  • bidra med kunskap och erfarenhet vid planering av verksamheten
  • följa gemensamma riktlinjer i bemanningsprocessen
  • följa gemensam schemaprocess
  • vara administratör för Time Care
  • delta vid utbildningssatsningar inom bemanningsområdet
  • via enhetschef bidra med förslag till förbättringar i bemanningsprocessen
  • ha en konsultativ roll i stödet till enhetscheferna, genom att till exempel ge förslag på olika alternativ till lösningar inom schema- och bemanningsprocessen, men det är chefen som fattar beslutet

2:7 CBE - Bemanningssupport

Ansvarar för att

  • utifrån sitt helikopterperspektiv vara huvudansvarig för upprätthållande och utveckling av förvaltningens bemanningsprocess
  • vara förvaltningens huvudadministratör för Time Care
  • ge support till verksamheterna avseende Time Care
  • hantera all över-/underkapacitet i verksamheten (överbliven arbetstid som ej lösts i planeringen
  • rekrytera/anställa resurspool
  • rekrytera/anställa timvikarier
  • bevaka LAS
  • bevaka följsamhet till lagar/avtal
  • ta fram och kvalitetssäkra underlag/statistik vid uppföljning inom bemanningsområdet
  • ha en konsultativ roll i stödet till enhetscheferna, genom att till exempel ge förslag på olika alternativ till lösningar inom bemanningsprocessen, men det är chefen som fattar beslutet

2:8 Ekonom

Ansvarar för att

  • vara väl införstådd med gällande bemanningsprocess
  • ge utbildning och support inom ekonomiområdet
  • bistå chefer i budget- och uppföljningsarbete
  • tillsammans med lönesupport och bemanningsenhet tillhandahålla de underlag som chef behöver för att kunna ta sitt ekonomiansvar

2:9 HR

Ansvarar för att

  • vara väl införstådd med gällande bemanningsprocess
  • ge utbildning och support inom HR-området
  • bistå chefer vid personalplanering och rekrytering
  • tillsammans med Lönesupport och bemanningsenhet tillhandahålla de underlag som chef behöver för att kunna ta sitt personalansvar
  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.