Måltider i ordinärt boende

Att få stöd kring mat och måltider kan öka möjligheten att bo kvar hemma längre.

Planering och inköp

Du som vårdpersonal har en viktig uppgift inom äldreomsorgen att motivera kunden till ett näringsrikt och varierat matintag.

Genom att äta en variationsrik och väl sammansatt kost får vi vårt energi- och näringsbehov tillgodosett. Många olika faktorer såsom smak, tradition, etiska aspekter, överkänslighet är avgörande för vad vi konsumerar.

Det är betydelsefullt att kunden känner ett inflytande över maten, måltiden och det är kunden som avgör vad han/hon vill äta och vad som ska handlas hem, men som marknadsförare av maten kan du som vårdpersonal ge förslag.

Av hälsoskäl kan det finnas kunder som behöver minska i vikt, men det är vanligare att kunden väger för lite. Tänk då på att försöka motivera den enskilde att konsumera fullfeta produkter t ex vid val av margarin och mjölk.

Om kunden inte själv är med vid inköp, kan det vara svårt för honom/henne att komma fram till vad han/hon vill handla hem, bilder kan då vara användbart.

Genom att prata om mat, måltiden, skriva inköpslista, titta i broschyrer/reklamblad eller tidningar, kokböcker kan man försöka uppmuntra den äldre till matinköp och matintag.

Fråga gärna den äldre om favoriträtter och ta reda på vad kunden har ätit förr- kanske kan positiva matminnen väckas till liv?

Välkommen till Kostenhetens restauranger

Du är välkommen att äta lunch i restaurangerna på några av kommunens vård- och omsorgsboenden. Läs mer i vår broschyr!

Det finns alltid två rätter att välja på och salladsbuffé, bröd och dryck ingår. Matsedel finns i Kristianstadsbladet och på kommunens hemsida.

Matdistribution

För den som inte kan laga sin mat eller ta sig till någon av våra restauranger, finns det möjlighet att få varm eller kyld mat levererad till det egna hemmet.

Matdistribution, middag och vid behov även kvällsmat och frukost, beviljas av omsorgsförvaltningens biståndshandläggare.

Tillagning

Kristianstads kommun har 10 storkök där utbildad kökspersonal tillagar maten som kunden får utportionerad i en matlåda. I köken finns särskilda portionsmallar för att den enskilde ska kunna vara säker på att hon/han får rätt mängd mat varje dag.

Matsedeln

Kökens matsedel är säsongsanpassad och baserad på svensk husmanskost. I enlighet med vår livsmedelspolicy ska andelen av ekologiska produkter och grönt öka, vilket bland annat innebär att det finns fler vegetariska rätter att välja som alternativ till dagens. Maten följer svenska näringsrekommendationer och tillagas av råvaror med hög kvalité. Nästan alla såser, soppor, gratänger, grytor och en del färsrätter samt desserter tillagas från grunden. Köken tar hjälp av livsmedelsföretagen med t ex den stekta fisken, kåldolmar, köttbullar och en del biffar, eftersom det annars skulle medföra för lång varmhållningstid av maten.

Detta ingår i en matlåda till middag:

  • Huvudkomponent (kött, fisk, fågel, grönsaker, baljväxter eller ägg)
  • Potatis/Ris/Pasta eller motsvarande
  • Sås (om det erfordras)
  • Varma grönsaker och råkost (om så önskas)
  • De tillbehör som står på matsedeln, t ex lingon, gelé, gurka, sylt, vaniljsås, skickas tillsammans med matlådan. Använd gärna dessa, då de bidrar med ”det lilla extra” i form av smakförhöjande och färggivande.
  • Dessert; tillagad eller frukt

Flera valmöjligheter

Middag:

  • Välj mellan två rätter varje dag; dagens eller alternativ
  • Välj potatismos istället för potatis, när det serveras
  • Välj mellan frukt eller tillagad dessert
  • Välj att komplettera måltiden med råkost

Kvällsmat:

  • Välj mellan två rätter vardagar; dagens eller alternativ

Varm eller kyld mat

Det är även möjligt att välja mellan varm eller kyld mat. Fördelen med kyld mat är att kunden själv kan styra över när hon/han vill äta.

Oavsett om det gäller varm eller kyld mat är det viktigt att den håller rätt temperatur när den når kunden. Den varma matlådan placeras i en ändamålsenlig väska tillsammans med en värmeplatta och läggs ner i en värmeisolerande box. Medan den kylda matlådan transporteras i en ändamålsenlig kylväska.

Maten levereras dagligen till kunden utav externa transportörer eller hemtjänstpersonal.

Gör kundens måltid komplett

Matleveransen (matlådan) är tänkt att bidra med ca 30 procent av dagens totala kalori (energi)intag. För att måltiden ska bli fullvärdig så bör den kompletteras med dryck t ex mjölk, lingondricka, juice eller öl och bröd med smör.

Tänk på att det är viktigt att kunden äter bra även vid dagens övriga måltider, för att hon/han ska få i sig tillräckligt med näring och energi, därför är det också betydelsefullt för kunden att äta hela matportionen.

En lockande måltid

För att göra matlådan mer lockande så kan du som vårdpersonal (om beslut om bistånd finns) lägga upp maten fint på tallrik, duka gärna med kontrastfärger t ex mörk tallrik till ljus mat, ha extra kryddor till hands och dekorera med t ex en citronskiva, dill eller persilja.

Svårigheter med att äta, allergier/intoleranser

Det kan finnas många olika anledningar till varför man är i behov av en viss sorts mat eller konsistens. Det kan t ex bero på sjukdom, tugg- och sväljsvårigheter, religion, etiska aspekter, allergier eller intoleranser. Storköken i Kristianstads kommun, Omsorgsförvaltningen kan tillhandahålla många olika sorters koster, för att på bästa sätt tillgodose behovet/behoven.

Genom att få i sig den näring och energi som kroppen behöver ökar förutsättningarna för att man ska kunna bibehålla sin ork, sin förmåga och sin livskvalitet.

Mat på kredit

Det är i vissa fall möjligt, om än begänsat, att äta på kredit på våra restauranger. Det rör sig oftast om lunch. Detta är inte matdistribution utan är en måltid som ska betalas enligt Kost- och restaurangenhetens taxa.

Följande riktlinjer gäller:

1. Vi ska stäva efter kontant betalning och de som idag äter på kredit ska av biståndshandläggare/enhetschef tillfrågas om vilka möjligheter de har att betala på annat sätt. De möjligheter som bör undersökas är:

  • kontant betalning av vårdtagaren
  • kontant betalning av anhörig, god man eller vårdbiträde som är behjälplig med privata medel
  • inköp av matkort som säljs i våra restauranger

2. Är ovanstående varianter helt uteslutna ska biståndshandläggare/enhetschef* godkänna att vårdtagaren får äta på kredit och att maten får faktureras månadsvis. Detta beslut ska dokumenteras i Procapita (journalanteckning).

Beslutet ska avse en begränsad tid och ska följas upp regelbundet.

Beslutet ska meddelas köket och Kost- och restaurangenheten genom kopia av journalanteckningen.

* Köket får aldrig bevilja någon kredit om det inte finns ett beslut av biståndshandläggare/enhetschef om detta.

 

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.