Måltiden

Både den psykiska och den fysiska miljön inverkar på aptiten. Måltiden rymmer därför många fler dimensioner utöver de rent näringsmässiga.

Måltidsordning

Det är viktigt att måltiderna sprids ut över det vakna dygnet, så att kroppen ges möjlighet att tillgodogöra sig den energi den behöver. Mellanmål behövs för att bibehålla ork, hälsa, aptit, jämnt blodsocker samt förebygga sjukdom och viktförlust.

Måltiderna bör fördelas jämnt över dagen. Tre huvudmål – frukost, middag, kvällsmat och två-tre mellanmål är en bra fördelning. För­utsättningarna för att kunden ska få i sig tillräckligt med energi och näring samt att blodsockret hålls på en jämn nivå ökar genom att maten serveras och konsumeras på regelbundna tider.


Mellanmål

För kunder med dålig aptit är det ännu viktigare med jämnt fördelade målti­der. Flera små mål mat med jämna mellanrum kan öka det totala matintaget. För kunder som äter tillräckligt vid huvudmålen räcker det oftast med enkla mellanmål.

Ett mellanmål kan bestå av en frukt eller en smörgås med dryck. Anpassa mellanmålets innehåll efter kundens behov.

Mer energirika

  • Digestivekex med smör och ost/dessertost (brie, päronskiva, marmelad)
  • Fruktsallad med grädde eller glass
  • Kakor och bakverk (gärna med en klick grädde)
  • Delikatessyoghurt och några kex
  • Varm choklad med vispgrädde
  • Gräddglass med chokladsås
  • Risifrutti
  • Ostkaka med sylt och grädde eller bacon och lingon

Mindre energirika

  • Frukt/bär
  • Smörgås med dryck
  • Fruktsallad med kesella
  • Smoothie/milkshake/mjölkdrink

När man blir äldre är det vanligt att man av olika anledningar äter sämre än tidigare. Det kan till exempel orsakas av sjukdom och/eller funktionsnedsättningar samt förändrat lukt- och smaksinne.

Förläng matdagen

För att en kund ska tillgodogöra sig sitt energi- och näringsbehov är det viktigt med en regelbunden måltidsordning över dygnet. Nattfastan bör inte överstiga 11 h. Med nattfasta menas antal timmar mellan sista kvällsmålet och första morgonmålet. Kroppen kräver energi även när man sover.

Om kroppen får i sig tillräckligt med energi och näring ökar förutsättningen för att man ska kunna bibehålla sin ork, sin förmåga och sin livskvalitet.

Vad händer i kroppen?

Om nattfastan blir för lång börjar kroppen bryta ner musklerna för att få tillgång till energi, vilket i sin tur kan medföra viktförlust, muskelförsvagning och höga blodsockervärden på morgon för personer med diabetes. Ett sent kvällsmellanmål kan bidra till ett jämnare blodsocker och förebygga höga morgonvärden.

Vad behövs för att nattfastan ska brytas?

Det är viktigt att mellanmålet som serveras innehåller kolhydrater, eftersom det är lagret av leverglykogen som behöver fyllas på i första hand. Det är dessutom bra om mellanmålet innehåller protein och fett. Hur mycket energi och kolhydrater man behöver få i sig för att man ska få bra effekt är individuellt, och beror bl. a. på energiintag under dagen, energibehov, kroppsvikt, hur stort glykogenlager man har i levern vid sänggående m.m.

En generell rekommendation kan vara att man försöker uppnå ett mellanmål som ger minst 100 kcal och 10-15 g kolhydrat.

Risker vid för lång nattfasta

Ett försämrat näringstillstånd kan leda till nedsatt immunförsvar, trycksår, infektioner och minskad ork. Långt mellan måltiderna t ex lång nattfasta kan leda till yrsel, ostadighet, ökad risk för fall och orolig nattsömn. En kund som har svårt att komma till ro inför natten eller som vaknar tidigt kan vara i behov av ett litet nattmål/förfrukost. En förkortning av nattfastan minskar risken för undernäring.

Se helheten och kunden

Det är viktigt med ett förebyggande arbete och att åtgärder sätts in i ett tidigt skede. Det är också betydelsefullt att ha en helhetssyn kring maten, måltiden och nutritionsarbetet.

Många äldre sjuka har ett stort behov av uppmuntran och hjälp och stöd när de äter, för att täcka sitt behov av näring och energi så bra som möjligt. Samtidigt måste hänsyn tas till kundens rätt till självbestämmande det vill säga vad, när och hur han/hon vill inta sina måltider, detta inbegriper även rätten till att tacka nej till att äta. 

Individuella råd

Det inte rimligt att ha som målsättning att samtliga boende ska ha en nattfasta som motsvarar rekommendationerna, men man bör sträva efter en tillfredsställande måltidsordning.

Som vårdpersonal är det viktigt att visa respekt, vara lyhörd och uppmärksam på kundens önskemål och behov.

Måltidsmiljö

Dukning

  • Se till att det är fint och fräscht vid matbordet
  • Duka gärna med tydliga kontraster till exempel vit fisk på mörk tallrik
  • Anpassa dukningen efter den enskilde kundens behov
  • Bra belysning är viktigt, så att kunden ser maten

Placering

  • Ta hänsyn till om kunden vill sitta själv eller i grupp
  • Bordsplacering - vilka passar ihop?
  • Se över sittställningen - att den är bra är betydelsefullt både för den som äter själv och för den som får hjälp vid måltid

Servering och presentation

  • Var uppmärksam på hur kunden vill ha maten serverad och upplagd
  • Lägg gärna upp maten i karotter
  • Tänk på att servera maten så att den ser tilltalande och aptitlig ut - extra viktigt med den konsistensanpassade kosten
  • Låt de kunder som kan - ta själv
  • Presentera gärna maten på ett positivt sätt

Lugn och ro

  • Låt måltiden få lov att ta tid - extra betydelsefullt för kunder som behöver hjälp för att äta
  • Ha inte TV eller radio på under måltiden
  • Undvika att plocka och ordna med disk och kantiner innan alla har ätit upp
  • Lugn instrumental musik, spelad på låg volym, kan skapa en harmonisk måltidsmiljö
  • Undvik, om möjligt, onödigt spring
  • Undvik prat över kundens huvud

Goda råd vid demens

  • Låt gärna kunden, om möjligt, få vara delaktig i förberedelserna inför måltiden till exempel duka bordet. Det kan ge individen en föraning om att det är matdags.
  • Använd enkel dukning, där det framgår vad som ska göras, många föremål kan förvirra.
  • Duka med omsorg och använd enfärgade servetter/dukar och porslin. Använd gärna kontrastdukning.
  • För att få kunden att rikta sitt intresse på maträtten kan man använda tillbehör, såsom röd gelé eller sylt till exempel lingonsylt till maten.
  • Servera maten på bestämda tider - detta skapar rutin och kan minska förvirringen.
  • Servera en rätt i taget om måltiden består av flera (först huvudrätt, därefter dessert). Det kan underlätta för kunden om dryck serveras före eller efter maten.
  • Stimulera och uppmuntra kunden till att äta.
  • Vid behov, guida kundens hand till munnen genom att diskret understödja armrörelsen från tallrik till mun.
  • Om möjligt, sitt gärna tillsammans med kunden vid måltid.
  • Genom att spela klassisk musik under måltid har det visat sig att kunderna äter bättre och är mindre oroliga samt sitter kvar längre vid bordet. Preferensen är klart individuell, men prova.
  • Tänk på att du som vårdpersonal genom uppmuntrande och vänligt bemötande samt fysisk beröring kan få oroliga/vandrande kunder till att sitta kvar och dessutom äta bättre.
  • Tala med korta tydliga meningar- fråga inte om flera alternativ, t ex ”Vill du ha te, kaffe eller choklad”, utan ”Vill du ha kaffe” och invänta svar. Få valmöjligheter kan göra kunden mindre förvirrad.

Äthjälpmedel

Om kunden börjar få problem att själv äta finns det olika specialanpassade hjälpmedel att tillgå, till exempel greppvänliga bestick, anpassade glas, muggar med pip, pet emot kant och antiglidunderlägg för tallriken och sugrör. En arbete

Det går inte längre att få dessa som hjälpmedel via kommunen, men de finns att köpa i hjälpmedelsbutiker eller beställas via internet. 

Om du vill veta mer kontakta gärna arbetsterapeuten, som ansvarar för området där du bor.

Goda råd vid behov av matning

  • Ha tålamod - måltiden tar tid
  • Sitt alltid ner under tiden som kunden behöver hjälp vid måltid
  • Måltiden ska vara en positiv upplevelse för kunden, därför är det viktigt att du som vårdpersonal visar en positiv inställning till maten och måltidssituationen.
  • Tänk på att ditt röstläge, ansiktsuttryck och kroppshållning ofta speglar vad du känner. Sträva efter att vara positiv/neutral och lägg inte in dina egna värderingar kring maten
  • Kom ihåg att berätta för kunden vad det är för mat som serveras
  • Ge små mängder mat åt gången
  • Påminn om att tugga och svälja, demonstrera gärna
  • Det är en fördel om det är samma vårdpersonal som dagligen assisterar kunden
  • Se till att kunden har en stadig, upprätt sittställning
  • Var observant på aspiration (mat i luftvägarna)
  • Lämna aldrig en kund med svåra sväljsvårigheter utan tillsyn i samband med matintag 
  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.