Frukost

En bra frukost består av tre byggstenar: bröd/flingor/gryn, mjölkprodukter och frukt/grönsaker.

Bröd, flingor och gryn

Bröd, flingor och gryn innehål­ler mycket kolhydrater som ger oss bra med energi. Dessa livsmedel ger mineraler och B-vitaminer och inte minst kostfiber, som bland annat hjälper magen att hålla sig i form. För den som vill äta gröt finns det många olika sorters fiberrika gryn att välja mellan, som till exempel havregryn eller rågflingor. Välj gärna fullkorn eller nyckelhålsmärkta alternativ.

Mjölkprodukter

Mjölkprodukter är en viktig del av frukosten och ger bland annat kal­cium och vitamin D. Lättprodukter innehåller mindre av det mättade fettet som inte är bra för hjärta och blodkärl. Mjölken bör vara berikad med D-vitamin.

Frukt och grönsaker

Frukt och grönsaker behövs vid alla måltider. I frukt och grönsaker finns C-vitamin som hjälper kroppen att tillgodogöra sig järnet i ma­ten. På smörgåsen kan det passa med några skivor av paprika eller to­mat och i filmjölken kan det vara gott med skivad banan eller någon annan frukt. En liten mängd apelsinjuice kan vara ett komplement.

Bra och goda frukostpålägg

  • Nyckelhålsmärkt ost och paprika
  • Skinka, keso och tomat
  • Hamburgerkött, salladsblad och tomat
  • Nyckelhålsmärkt leverpastej och gurka
  • Kokt ägg och lite kaviar
  • Sill eller makrill
  • Avokado

Vilket matfett ska man välja?

För vuxna är ett lättmargarin med ca 40 % fetthalt lämpligt, gärna nyckelhålsmärkt. Av det fett vi äter bör en min­dre andel vara mättat och en större andel omättat. Margarin är en källa till omät­tat fett och därför ett bra val.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.