Tillfällig vistelse i annan kommun
Tillfällig vistelse i annan kommun, kommuninvånare från Kristianstads kommun. Om en kund från Kristianstads kommun ska vistas tillfällig i annan kommun kan man få hjälp och stöd under den vistelsen. Det är Kristianstads kommun som är ansvarig att hantera detta.
Flöde på myndighetsenheten
- Kund kontaktar områdesansvarig biståndshandläggare och meddelar att den ska vistas tillfälligt i annan kommun.
- Områdesansvarig biståndshandläggare utreder och fattar nytt beslut (alltid ny utredning). Beslut i procapita fattas på "beslut annan kommun". Beställning skickas ej i procapita. Lägg beslut på den organisation där kunden bor. Se procapita under riktlinjer.
- Områdesansvarig biståndshandläggare uppmärksammar kund att ta kontakt med områdesansvarig hälso- och sjukvårdspersonal vid behov.
- Kund informeras att den ska meddela i god tid till områdesansvarig biståndshandläggare, senast två veckor innan planerad återkomst till bosättningskommunen.
- Biståndshandläggaren skickar beställning, se blankett underlag vistelse i annan kommun. Ska framgå schablontiden per månad i beställningen samt utredning till vistelsekommunen. Ska även skickas med blankett fakturering annan kommun. I mallen framkommer vem som är kontaktperson för biståndet samt vem som är kontaktperson för fakturering.
- Biståndshandläggare dokumenterar i journal, bland annat beställning skickad.
- Bevakning till avgiftshandläggare via procapita samt ska uppgifter skickas till ekonomicontrollern via internpost om kund, tid för beslut och vilken kommun som kommer att fakturera Kristianstads kommun.