Tillfällig vistelse i annan kommun, kommuninvånare från Kristianstads kommun

Tillfällig vistelse i annan kommun, kommuninvånare från Kristianstads kommun Om en kund från Kristianstads kommun ska vistas tillfällig i annan kommun kan man få hjälp och stöd under den vistelsen. Det är Kristianstads kommun som är ansvarig att hantera detta.

Flöde på myndighetsenheten

  1. Kund kontaktar områdesansvarig biståndshandläggare och meddelar att den ska vistas tillfälligt i annan kommun.
  2. Områdesansvarig biståndshandläggare utreder och fattar nytt beslut (alltid ny utredning). Beslut i procapita fattas på "beslut annan kommun". Beställning skickas ej i procapita. Lägg beslut på den organisation där kunden bor. Se procapita under riktlinjer.
  3. Områdesansvarig biståndshandläggare uppmärksammar kund att ta kontakt med områdesansvarig hälso- och sjukvårdspersonal vid behov.
  4. Kund informeras att den ska meddela i god tid till områdesansvarig biståndshandläggare, senast två veckor innan planerad återkomst till bosättningskommunen.
  5. Biståndshandläggaren skickar beställning, se blankett underlag vistelse i annan kommun. Ska framgå schablontiden per månad i beställningen samt utredning till vistelsekommunen. Ska även skickas med blankett fakturering annan kommun. I mallen framkommer vem som är kontaktperson för biståndet samt vem som är kontaktperson för fakturering. 
  6. Biståndshandläggare dokumenterar i journal, bland annat beställning skickad.
  7. Bevakning till avgiftshandläggare via procapita samt ska uppgifter skickas till ekonomicontrollern via internpost om kund, tid för beslut och vilken kommun som kommer att fakturera Kristianstads kommun.
  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.