Prioriteringsordning

Prioriteringsordning för arbetsterapeuter och fysioterapeuter

Inledning

Arbetsterapeuter och fysioterapeuter/sjukgymnaster inom rehabilitering och habilitering arbetar utifrån en prioriteringsordning som bygger på nationella "Prioriteringar inom hälso- och sjukvården". Det är nödvändigt med en prioriteringsordning som vägledning eftersom behovet är stort och resurserna inte är oändliga. Prioriteringar utgår ifrån behov och åtgärder. En preliminär prioritering påbörjas vid initierandet av ärendet. Efter den sammanfattande bedömningen av behov av insats omprövas prioriteringen. Arbetsterapeuter och fysioterapeuter/sjukgymnaster är i tjänst måndag - fredag.

Omsorgsnämnden i Kristianstads kommun har fattat beslut 2016-06-30 att denna prioriteringsordning ska användas.

Definitioner

Funktionsbevarande åtgärder

All personal ska arbeta med ett rehabiliterande förhållningssätt som en bas i sitt arbete. Detta innebär att all personal alltid ska ta hänsyn till kundens/patientens egna resurser och möjligheter att utföra livets dagliga aktiviteter.

Funktionshöjande åtgärder

Funktionshöjande åtgärder är ett huvudansvar för personal med formell kompetens. Arbetsterapeuter och fysioterapeuter/sjukgymnaster ska erbjuda sådana åtgärder att den enskilde kan leva ett så aktivt liv som möjligt i sin ordinarie boendemiljö.

Kontakt ska vara tagen

Kontakt ska vara tagen innebär att ärendet är påbörjat inom den angivna tiden. 

Prioriteringsordning

 

Kontakt ska vara tagen

 

 

Nivå 1

1 arbetsdag

Palliativ vård

Nivå 2

1 - 2 arbetsdagar

Trygghet och säkerhet

Åtgärder vid skada eller olycka.

Nivå 3

1 - 5 arbetsdagar

Trygghet och säkerhet

Åtgärder vid tillbud.

Insatser som ger förutsättningar för patienten att vistas i hemmet där alternativet annars är sjukhusvistelse/korttidsvistelse.

Nivå 4

5 arbetsdagar

Trygghet och säkerhet

Avseende primära behov.

 

Nivå 5

5 arbetsdagar

Funktionshöjande åtgärder

 

Nivå 6

10 arbetsdagar

Funktionsbevarande åtgärder

 

Nivå 7

10 arbetsdagar

Övriga åtgärder

Åtgärder

Palliativ vård, Nivå 1

  • Ärende kopplade till palliativ vård ska hanteras skyndsamt.

Trygghet och säkerhet, Nivå 2

  • Bedömning och åtgärder som skapar trygghet och säkerhet för den enskilde med anledning av olyckor/avvikelser. (Här har det hänt och lett till skada.)

Trygghet och säkerhet, Nivå 3

  • Hemgångar (1 - 3 arbetsdagar).
  • Medverka vid vårdplanering/samordnad individuell plan/verkställighetsmöte (1 - 3 arbetsdagar).
  • Bedömning och åtgärder som skapar trygghet och säkerhet för den enskilde med anledning av tillbud. (Här har det hänt, men inte lett till någon skada.) (1 - 5 arbetsdagar).

Trygghet och säkerhet, Nivå 4

  • Åtgärder som säkerställer primära behov inom personlig vård som till exempel att kunna förflytta sig, gå på toaletten, sköta sin hygien, äta, kunna meddela sig/kommunicera självständigt med hjälp av hjälpmedel och/eller annan person.
  • Åtgärder för att förebygga risker för den enskilde i samband med förändringar i aktivitets- och funktionsförmåga. (Här finns en tänkbar risk identifierad, men det har inte hänt något.)

Funktionshöjande åtgärder, Nivå 5

  • Behandling, träning och andra åtgärder för att öka funktions- och aktivitetsförmågan för att främja aktivitet och delaktighet hos den enskilde.

Funktionsbevarande åtgärder, Nivå 6

  • Behandling, träning och andra åtgärder i syfte att bibehålla funktioner, aktiviteter och delaktighet så länge det är möjligt hos personer med långvariga, bestående funktionsnedsättningar och/eller sjukdomstillstånd.

Övriga åtgärder, Nivå 7

  • Remiss från handläggare. Förfrågning om aktivitets- och funktionsbedömning.

Checklista "Exempel på frågor vid prioriteringar"

  • Vad är orsaken till kontakten (begränsningar/tillstånd)?
  • Hur länge har det varit så?
  • Vad var den utlösande faktorn till att du kontaktar oss just nu?
  • När är det svårigheter och hur ofta?
  • Har du tidigare varit i kontakt med någon angående dina svårigheter?
  • Hur gör du idag?
  • Får du hjälp från någon (anhörig, god vän, hemtjänst)?
  • Har du några hjälpmedel?
  • Fråga om allmäntillståndet, livssituation, boende/miljö?
  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.