Meny

Efterlevandesamtal

Lika viktigt som att ge god vård i livets slut oh stöd till närstående under den svåra sista tiden i livet är att följa upp närstående en tid efter dödsfallet

Efterlevandesamtal

Efterlevandesamtal är ett samtal som erbjuds närstående 3-8 veckor efter dödsfallet.

Närstående har ofta en svår situation under patientens sjukdomstid och kan ha behov av stöd efter att patienten avlidit. Enligt socialstyrelsens definition är ett efterlevandesamtal "ett samtal mellan vård- och omsorgspersonal och den avlidnas närstående en tid efter dödsfallet". Palliativ vård omfattar därför erbjudande om samtal efter dödsfallet i syfte att ge närstående stöd i att hantera sin situation och sorgeprocessen.

Syfte

  • NärstÃ¥ende ges möjlighet att prata om och fÃ¥ stöd kring sina funderingar och känslor
  • Möjlighet att reda ut eventuella oklarheter eller fÃ¥ svar pÃ¥ funderingar kring behandling och medicinska frÃ¥gor
  • FÃ¥r berätta om hur vÃ¥rdtiden upplevdes och ge synpunkter, vilket kan tas tillvara för att utveckla den palliativa vÃ¥rden pÃ¥ enheten
  • Är ett avslut av vÃ¥rdtiden
  • Uppmärksamma om närstÃ¥ende behöver stöd av andra kontakter.

Praktiskt genomförande

Erbjudande/information om efterlevandesamtal sker redan i samband med dödsfallet. Det innebär information om att närstående kontaktas efter cirka 3-4 veckor och då bli erbjuden ett efterlevandesamtal.

Någon personal som vårdat patienten den sista tiden bör vara den som sedan tar kontakt med närstående.

Om närstående tackar ja bokas möte/telefontid för efterlevandesamtal:

  • Bestäm vem som ska närvara/ringa
  • plats
  • hur lÃ¥ng samtalstiden är (avsätt tid ca 1 timme)
  • när samtalet ska ske.

Vägledning av samtalets innehåll

  • Informera om syftet med samtalet och tiden som är avsatt
  • Hör hur närstÃ¥ende har det och hur de gÃ¥r vidare
  • LÃ¥t närstÃ¥ende fritt fÃ¥ berätta om sjukdomstiden och den palliativa vÃ¥rden
  • Samtal om eventuellt ouppklarade frÃ¥gor
  • Samtal om patientens upplevda situation under vÃ¥rdtiden (acceptans av situationen, självbild, symtomlindring, existerade viktiga relationer, patientens medverkan i vÃ¥rdbeslut)
  • Ge stöd till närstÃ¥endes känslomässiga reaktioner
  • Information om andra kontakter när det behovet finns (präst, kurator, läkare, etc)
  • Avslutningsvis sammanfattas samtalet.

Meddela fel på sidan

Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

* Obligatoriskt om du vill få svar

Det du skickar till kommunen blir allmän handling.