Arbetstekniska hjälpmedel

Rutin för arbetstekniska hjälpmedel.

Denna rutin ska säkerställa att den enskildes rätt till självbestämmande tillgodoses samtidigt som den ger personal som hjälper den enskilde i olika vårdsituationer möjlighet att använda arbetstekniska hjälpmedel (personalstödjande utrustning).

All verksamhet inom vård och omsorg ska bygga på respekt för människors självbestämmanderätt och integritet och främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet med målet att den enskilde ska få möjlighet att leva som andra. Vård och omsorg ska så långt det är möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten/kunden och bygga på respekt för hans/hennes självbestämmande och integritet.

Arbetsgivaren har ett ansvar att se till att personal har en säker arbetsmiljö och tillgång till den utrustning som behövs för att utföra arbetsuppgifter på ett säkert sätt.

I de flesta ärenden är det en kombination av kundens/patientens behov och personalens behov av en säker arbetsmiljö som avgör vilken typ av hjälpmedel som behöver användas. För att säkerställa att det inte finns risker för kunden/patienten i samband med användning av ett arbetstekniskt hjälpmedel ska legitimerad personal alltid involveras i dessa ärenden.

Ärendehantering

Enhetschef/verksamhetsansvarig lyfter behovet/problemställningen till legitimerad arbetsterapeut och/eller fysioterapeut och/eller sjuksköterska.

Legitimerad arbetsterapeut och/eller fysioterapeut och/eller sjuksköterska gör en aktivitets- och funktionsbedömning samt ett gemensamt hembesök där omvårdnadspersonal och gärna även enhetschef/verksamhetsansvarig deltar. Vid detta hembesök bedöms kundens/patientens behov samt omvårdnadspersonalens behov som en del i bedömningen av omgivningsfaktorer.

I ärenden där resultatet av bedömningen blir att det finns ett kombinerat behov förskrivs aktuellt hjälpmedel till patienten/kunden av legitimerad arbetsterapeut, fysioterapeut eller sjuksköterska.

Visar bedömningen att det uteslutande är ett behov utifrån personalens arbetsmiljö ska enhetschefen/verksamhetsansvarig förvissa sig om att det inte finns några risker för patienten/kunden vid användning av arbetstekniskt hjälpmedel. Därefter övergår frågan till att hanteras som ett arbetsgivaransvar och inte som en hälso- och sjukvårdsfråga. Vid kostsamma åtgärder ska enhetschefen samråda med verksamhetschef.

Legitimerad arbetsterapeut/ fysioterapeut kan vara rådgivande i fall där bedömning inte är nödvändig (lågriskhjälpmedel utifrån arbetsteknisk synpunkt) såsom strumppådragare för stödstrumpor alternativt vårdbälte. Därefter tar enhetschef kontakt med hjälpmedelsamordnare som beställer aktuellt hjälpmedel via Websesam. Hjälpmedelssamordnare skickar därefter en sammanställning på de hjälpmedel som beställts till enhetschef som sedan ansvarar för att dokumentet förvaras för kännedom kring vilka hjälpmedel som är beställda till enheten.

Det finns möjlighet att få råd och stöd i svåra ärenden via ReHabforum. Blankett Enskilda ärenden fylls i och skickas till MAR.

Att särskilt beakta

Assistansersättning enligt Socialförsäkringsbalken 51 kap.

Enligt Förordning 2011:182 är vårdgivaren i dessa fall skyldig att tillhandahålla även arbetstekniska hjälpmedel till den enskilde.

Övriga fall av arbetstekniska hjälpmedel bekostas av den privata utföraren eller assistansbolaget.

Hjälpmotor till transportrullstol

Hjälpmotor/drivaggregat till transportrullstol ska bekostas av Region Skåne. Enligt Region Skånes riktlinje står de för kostnaden när anhörig använder den samt även i de fall då patienten är beviljad personlig assistent enligt ovan. I övriga ärende ska hjälpmotorn/drivaggregatet bekostas av den verksamhet som utför insatsen.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.