Antidecubitusmadrass

Rutin förskrivning av antidecubitusmadrass

Inledning

Det är sjuksköterska som kan erhålla förskrivningsrätt på antidecubitusmadrasser. För att få förskrivningsrätt ska sjuksköterskan ha genomgått Socialstyrelsens förskrivarutbildning och sårutbildning PUCLAS, samt ha kännedom om aktuellt sortiment. Se mer under Utbildning.

En förskrivning ska alltid föregås av en individuell riskbedömning av patienten enligt Nortonskalan och/eller RAPS-scale.

Förskrivning

Det är omvårdnadsansvarig sjuksköterska som i första hand gör förskrivningen av antidecubitusmadrass.

Antidecubitusmadrass förskrivs till en patient när den sammantagna bedömningen av sjuksköterska/arbetsterapeut/fysioterapeut visar att trycksårsförebyggande underlag är nödvändigt, eller i de fall när sår redan har uppstått.

Förskrivning av antidecubitusmadrass ersätter inte lägesändringar och andra omvårdnadsåtgärder. Blanketter för lägesändring, matregistrering samt vätskeregistrering ska användas för att följa dessa åtgärder.

Förutom den medicinska och fysiska bedömningen används även bedömningsinstrumenten Nortonskalan, och RAPS-scale. Förskrivning görs inte utifrån smärtproblematik eller utifrån inkontinensproblematik.

Antidecubitusmadrass förskrivs individuellt till en patient och madrasser får inte bytas mellan patienter. Vårdgivaren har ett ansvar för förskrivning av antidecubitusmadrasser även i de fall patienten inte har hemsjukvård.

Rådgivande sjuksköterska har i uppdrag

  • Att vara behjälplig med råd till kollegor.
  • Att ha en dialog med förskrivaren i de fall det är aktuellt med de mest avancerade madrasserna.

Rådgivande sjuksköterska

Centrala området:             

Lilian Albér 044 -135865

Britt Persson 044-135302

Västra området:                 

Jörgen Horst 044 -134173

Ann-Charlotte Sjögren 044 - 134166

Östra området:                  

Anna Björk 044 -134757

Olga Sjögren 044 - 134841

Stöd- och service:              

Dana Lindh 044 – 136493

Sortiment

Aktuellt sortiment finns på Hjälpmedelscentrum Östra Skånes (HÖS) hemsida.

Beställning

Antidecubitusmadrasser beställs via hjälpmedelsassistenten. Innan beställning görs av avancerad antidecubitusmadrass avsedd för sårgrad 4, ska kontakt tas med rådgivande sjuksköterska. Därefter skickar förskrivaren blanketten "Kontakt angående beställning av antidecubitusmadrass" (länk till blankett). Hjälpmedelsassistenten gör beställning i Web-Sesam. Madrassen levereras till förskrivaren som provar ut madrassen.

Hantering av följesedel

Förskrivaren signerar följesedeln med ok och skickar den till hjälpmedelsassistent, Kristianstad kommun, Rehabenheten (internpost), Bånken, 29180 Kristianstad (extern post).

Utprovning

Sjuksköterska, med förskrivningsrätt, ansvarar för att antidecubitusmadrassen provas ut, det vill säga installeras i sängen samt ställer in de individuella inställningarna. Tänk på att eventuell inställning av lufttryck ska följa patientens aktuella vikt. Vid akuta fall kan bäddmadrass provas ut av sjuksköterska utan förskrivningsrätt. Efter en sådan utprovning ska kontakt tas snarast med omvårdnadsansvarig sjuksköterska som upprättar en vårdplan och signeringslista efter gjord bedömning.

I vissa fall behöver arbetsterapeut och/eller fysioterapeut/sjukgymnast kontaktas. Detta gäller i de fall då förflyttningssituationen i eller till och från sängen påverkas eller om sängens funktion påverkas av madrassen. 

Om det finns behov av högre grindar kontaktas hjälpmedelsassistenten. Enligt den Europeiska standarden EN 1970 ska en säker grind ha ett avstånd på 22 cm mellan ovansidan på madrassen till överkanten på grinden. 

Kontroll/underhåll samt signeringslistor

Luftpumpade antidecubitusmadrasser ska kontrolleras dagligen av omvårdnadspersonal, se "Anvisning för daglig kontroll av antidecubitusmadrasser" och signeras på särskild signeringslista som lämnas i samband med utprovningen. Förskrivaren gör en HSL-beställning av detta i Procapita. 

Manual för madrass ska finnas tillgängligt för personal.

Dokumentation

Dokumentationen sker i patientjournalen. Ordination dokumenteras under sökord Omgivningsfaktorer/Produkter-Teknik. Detta görs först efter leverans och installation då individnummer på madrass ska dokumenteras i journal. 

Uppföljning

Första uppföljningen görs inom en (1) vecka. Uppföljningen görs, via okulärbesiktning och samtal med patient, omvårdnadspersonal och eventuellt anhöriga, av den sjuksköterska som förskrivit madrassen. Kontinuerlig uppföljning av högriskpatienter görs minst var 14:e dag. Nortonskalan och/eller RAPS-scale används vid uppföljning liksom mätning av patientens vikt. När behovet förändras görs ställningstagande kring lämplig madrass.

Patienter som har behov av antidecubitusmadrass under en längre tid ska följas upp 1 gång per månad. I de fall behovet är mycket långvarigt, det vill säga, när en avancerad antidecubitusmadrass används under flera år, ska förskrivningsansvarig sjuksköterska se till att madrassen servas en gång om året. Det sker enklast genom att beställa en ny madrass via HÖS och skicka tillbaka den gamla.

Akutförråd

Ett akutförråd av antidecubitusmadrasser finns på Stafvre och är tillgängligt för alla sjuksköterskor i förvaltningen. Dessa madrasser får endast användas i akuta ärenden exempelvis om en avancerad madrass går sönder och måste ersättas omgående eller om det uppstår ett nytt akut behov en helg.

Patienter som kommer akut till Stafvre och redan har en antidecubitusmadrass i hemmet ska ta med denna till korttidsboendet. Om behov av antidecubitusmadrass framkommer vid vårdplanering ska vårdplanerade sjuksköterska omgående kontakta ansvarig sjuksköterska i området för överrapportering. 

I akutförrådet finns följande madrasser:

Kategori 1-2: Optimal 5zon (höjd 6cm och 14cm) antal 3

Kategori 2: Curocell SAM (statistik) antal 2

Kategori 3: Curocell 3 och Curocell AREA (utan aggregat) antal 2 av varje sort

Kategori 4: Curocell Auto antal 3

I akutförrådet finns även hälskydd samt häldyna.

När förskrivare hämtar en madrass eller hälskydd i akutförrådet ska hjälpmedelsassistent meddelas omgående via e-post antidecubitus@kristianstad.se så att ersättning för hämtad madrass eller hälskydd beställs till akutförrådet. 

Förskrivare måste också se till att hjälpmedelsassistent får personuppgifter på patient, samt individnummer på den hämtade madrassen, dessa uppgifter lämnas med fördel på telefon 044-13 51 85.

Avvikelse och arbetsorder (reklamation)

Om antidecubitusmadrassen går sönder tar förskrivaren ställning till om detta beror på ett produktfel eller om det är handhavandet av madrassen som orsakat skadan. Om skadan beror på ett produktfel ska en avvikelse gällande medicintekniska produkter skrivas och skickas i avvikelsesystemet. Madrassen behålls på enheten, särskilt uppmärkt, och patienten får en motsvarande madrass, se avvikelserutin. Om skadan är orsakad av ett handhavandefel skrivs en avvikelse gällande detta i avvikelsesystemet samt en arbetsorder till tekniker på HÖS. I de fall reparationen inte kan göras omgående ska patienten få en ersättningsmadrass under tiden.
Trasiga madrasser får absolut inte läggas in i akutförrådet!

Återlämning

Återlämning ska ske direkt när behovet upphör. Madrass och aggregat hör ihop och skickas tillbaka tillsammans i sin väska, väl rengjorda, till HÖS. Innan en madrass förskrivs till en annan patient ska den genomgått rekonditionering och översyn via HÖS. Madrass som varit utsatt för smitta ska avsmittas innan den skickas tillbaka till HÖS. HÖS gör avregistreringen i Web-Sesam.

Bäddmadrassen ska returneras till Omsorgsförvaltningens verksamhet för rekonditionering av hjälpmedel, Kabelvägen 17.

Leveranser och hämtning

Leveranser och hämtning av hjälpmedel utförs av Räddningstjänsten i Kristianstad. Hjälpmedel hämtas på samma ställen som de levereras. Hjälpmedlet märks upp med blankett "Rekonditionering/Skrot" och blankett "Hämtorder Kristianstad" fylls i på HÖS hemsida och mejlas direkt till HÖS. Vid osäkerhet om leveransadress eller rutin för återlämning i ert område rådfråga beställningsansvarig sjuksköterska.

Om antidecubitusmadrassen inte levereras som den ska är det förskrivaren som ska "spåra" madrassen. Detta sker genom kontakt med exempelvis HÖS och/eller Räddningstjänst. Överstiger leveranstiden fem dagar ska en avvikelse skrivas och skickas till HÖS, använd HÖS avvikelseblankett.

Utbildning

Legitimerad sjuksköterska ska ha gått Socialstyrelsens webbaserade förskrivarutbildning, fått information om aktuellt sortiment samt gått utbildning om trycksår, PUCLAS - se länk, för att få förskriva antidecubitusmadrasser. Utbildningsbevis lämnas till ansvarig enhetschef.

Enhetschefer för legitimerad personal ska veta vilka sjuksköterskor i området/enheten som gått förskrivarutbildning och därmed tillåts förskriva antidecubitusmadrasser.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.