Familjeföretaget som fortsätter växa

Mycket har hänt sedan Rose-Marie och Lars Åkesson köpte den nedgångna handelsträdgården i början av 80-talet. I dag är Solhaga en av landets största fristående handelsträdgårdar med en kundkrets som kommer från hela södra Sverige.

Lars, Rose-Marie, Marie, Tim och Daniel driver tillsammans handelsträdgården Solhaga.
Lars, Rose-Marie, Marie, Tim och Daniel driver tillsammans handelsträdgården Solhaga.

Solhaga är familjeföretaget som i början av 80-talet köptes av Rose-Marie och Lars Åkesson, och sedan dess vuxit till en handelsträdgård med 130 000 olika produkter och närmare 60 miljoner i omsättning under fjolåret. Numera är tre av de fyra barnen djupt involverade i att driva verksamheten.

De senaste åren har företaget vuxit med ungefär fem miljoner kronor årligen. Förutom att producera egna växter har Solhaga i dag också produktion av egen jord, grillar och trädgårdsmöbler. Företaget har kunder inte bara från regionen, utan även från Halland, hela Småland och Blekinge.

”Vi har ett stor utbud jämfört med de flesta andra handelsträdgårdar. Vi har också en webbutik som är ganska stor, men den använder vi mest som skyltfönster så att kunderna kan se varorna, kanske mäta ut på terrassen, innan de kommer hit”, säger Marie Åkesson.

I dag har Solhaga 35 anställda, fördelat på 26 heltider. Många är säsongsanställda – även om det utökade sortimentet ökat kundtillströmningen också vintertid är det fortfarande våren fram till midsommar som är högsäsong för trädgårdshandeln.

Framöver finns planer på att bygga tak (eller bygga nytt) över uteavdelningen, för att förlänga säsongen och för att kunna effektivisera ytorna.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.