Efterfrågan exploderade för Scandinavian Nonwoven

När pandemin kom exploderade efterfrågan på munskydd. Det har gjort att Scandinavian Nonwoven på ett år gått från 37 till 60 miljoner i omsättning. ”Det har snarast varit problem för oss att hinna leverera”, konstaterar Johan Georgson, vd.

Johan Georgson och Bengt Wannehag har drivit Scandinavian Nonwoven i många år.
Johan Georgson och Bengt Wannehag har drivit Scandinavian Nonwoven i många år.

Scandinavian Nonwoven startades redan 1982 i Ystad. I samband med att företaget fick nya ägare 1999 flyttades verksamheten till Åhus, och sedan 2003 har företaget huserat på Helgedals industriområde i Kristianstad.

I dag drivs Scandinavian Nonwoven av Johan Georgson och Bengt Wannehag, båda har varit i företaget i mer än 15 år. Totalt har Scandinavian Nonwoven 9 anställda, och omsatte före pandemin 37 miljoner.

- Men Corona förändrade mycket för oss – framför allt genom den stora efterfrågan på ansiktsmasker som kom. Vi har i ett års tid fått jobba tvåskift – det har vi aldrig ens varit i närheten av tidigare. 2020 omsatte vi 60 miljoner, och innevarande år kommer vi nog att landa runt 80 miljoner, berättar Bengt Wannehag.

Nonwoven är ett material som ligger någonstans i gränslandet mellan papper, plast och tyg, och används i många olika sammanhang. Största kundsegmentet är byggindustrin, men nonwoven används också mycket inom sjukvården (kompresser med mera) och hygienprodukter.

- Det finns otroligt många användningsområden för nonwoven, och det är också en av de roligaste sakerna med att jobba här: När kunden kommer med frågan ”Vi har ett problem…” och vi får bistå med att försöka lösa problematiken. Vi konkurrerar ju med vårt kunnande och vår erfarenhet, säger Johan Georgson.

Scandinavian Nonwoven beskriver sig själva som en ”mellanhand”. Det man gör är att bistå kunderna med materialval och logistik, samt att lagerhålla och konvertera efter kundens önskemål. 70 procent av kunderna finns i Sverige, Scandinavian Nonwoven jobbar med fokus på Norden.

- Inget annat företag i Sverige har samma upplägg som vi. Vår utmaning ligger i att kunderna växer – och blir de tillräckligt stora kan de börja handla direkt av leverantörerna, konstaterar Johan Georgson.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.